Annons
Nyheter

En pedagogik som ser barnen

Nyheter • Publicerad 14 november 2007

GLÖMMINGE

De två avdelningarna på Glömminge förskola jobbar efter Reggio Emilia-pedagogiken. Miljön är anpassad efter barnens ålder och ska locka till nyfikenhet. Det handlar om att verkligen se varje individ, och låta barnen vara olika.

Annons

– Egentligen är det ju den vanliga läroplanen, men vi drar den ett steg längre, säger förskollärare Mia Johannesson på avdelningen Rödhaken.

KAN MYCKET

På golvet i ett av Rödhakens rum står en oh-projektor. Där sitter tvååringarna Meja Granstedt och Albin Lind. De lägger leksaker på projektorn och ser hur formen av en ödla återspeglar sig i taket. Bredvid sitter förskolläraren Mia Johannesson. Hon iakttar barnen och pratar med dem om hur det kommer sig att ödlan helt plötsligt är både i taket och på projektorn.

– Vi är intresserade av vad barnen verkligen gör och vi tror på att de kan väldigt mycket. Vi vuxna försöker vara de som lyssnar, så att barnen får prata mer, säger Mia Johannesson.

Reggio Emilia är en pedagogisk filosofi, som kommer från den italienska staden med samma namn. Glömminge förskola började arbeta med pedagogiken för snart två år sedan, då avdelningen Rödhaken startades.

DOKUMENTATION

Pedagogiken syns tydligt i förskolans inredning. Färgglada ljusslingor längs väggarna, möbler i barnens storlek och överallt fotografier på barnen i olika sammanhang.

– Vi arbetar mycket med dokumentation, det är en stor skillnad från innan vi började med Reggio Emilia. Vi skriver ner vad varje barn gör och säger, ordagrant. Sedan tittar vi på bilderna och pratar om det barnet gjort, berättar Mia Johannesson.

Utmärkande är också att speglar finns lite varstans i lokalerna. I olika höjder, till och med på golvet.

– Genom speglarna ser barnen saker i olika dimensioner. De får en helt annan rumsuppfattning, förklarar Silja Johansson, förskollärare på Näktergalen.

Annons

NYFIKENHET

Avdelningarna är uppdelade i två ålderskategorier. 1-3-åringar går på Rödhaken och Näktergalen är för 3-5-åringar. Denna uppdelning gör att verksamheten i större utsträckning kan anpassas efter varje barn.

– Medan de yngre barnen kan leka med klossar på Rödhaken, blir byggena högre och utmaningarna större på Näktergalen, säger Mia Johannesson.

Framför allt ska miljön locka till nyfikenhet.

– Den ska vara lockande och tillåtande. Allt som är inom räckhåll får användas.

MALIN MARKLUND

Reggio Emilia-pedagogiken

- Bygger på en stark tro på människans möjligheter, en djup respekt för barnet samt en övertygelse om att alla barn föds rika och intelligenta.

- Pedagogiken förnyas och utvecklas i takt med samhällets snabba förändring.

- Fungerar också som inspiration utanför förskolan och skolan. I Sverige har bland annat näringslivet och socialvården visat intresse.

Annons

- Finns i hela Skandinavien, flera andra europeiska länder samt USA, Sydkorea och Australien.

Källa: Reggio Emilia Institutet

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons