Brosch ska frälsa skördefest?
KALMAR/ÖLAND
I onsdags samlades ett 25-tal av öns största dignitärer på Baltic Business School i Kalmar, BBS, för att slå sina kloka huvuden ihop. Idéseminariets huvudtema var att hitta en alternativ finansiering till Ölands Skördefest.
Från att tidigare presterat bättre resultat för varje år, fattas det nämligen nu en miljon kronor, enligt Skördefestens budget för de kommande tre åren.
En miljon är rätt så mycket, nästan en tredjedel av vår omsättning, så det är allvarligt. Därför måste vi på något sätt hitta fler finansiärer. Hittar vi inte den miljonen där får vi ta ställning till vad vi ska göra, vad vi ska skära ned på, konstaterade skördefestgeneralen Jörgen Areskough.
Tolkar jag Jörgen och Anne (Wilks) rätt är ni ute efter att jaga kortsiktiga sponsorer, men vi måste tänka långsiktigt, slog Sune Sigvardsson från Törnbotten fast, och påpekade att det inte räcker med att jaga pengar utan att man också måste ha visioner.
TROVÄRDIGHET
Och det fanns onekligen de på mötet som hade visioner, inte minst ICA-handlaren Richard Teern från Borgholm.
Jag tror att det finns en jättepotential. Det handlar bara om att hitta rätt aktörer.
Och rätt aktörer är i detta fall ICA, Vattenfall och Volvo, vilka är knutna till stiftelsen World Childhood Foundation, som självaste drottningen står bakom, förklarade Teern triumferande.
Då har vi något sponsorerna inte kan tacka nej till.
Men å andra sidan måste Ölands Skördefest inse nödvändigheten av att tacka nej till vissa sponsorer, enades deltagarna om.
Ölands Skördefest ska ju inte vara en massa tingel-tangel. Vi måste ha trovärdighet, menade företagaren Anders Bergman.
Han fick medhåll av Teern.
Kortsiktigt förlorar man visserligen pengar, men långsiktigt lönar det sig.
Göran Götlin, skohandlare från Borgholm, pekade på vikten av rätt kontakter.
Ölands Skördefest är det totala utbudet av små och stora aktörer på ön och vi är många som kan hitta informella kontakter.
Före detta arbetslivsministern Hans Karlsson var nog den i församlingen som kunde stoltsera med det i särklass största kontaktnätet.
Jag känner många, sedan är det ju frågan om de vill känna mig, skämtade han, men medgav sedan att så nog var fallet.
Det finns väl ingen i regeringen som jag inte skulle kunna ringa redan i eftermiddag och snacka med, och jag ställer gärna mitt kontaktnät till förfogande.
TOM FICK EN IDÉ
Åke Andersson, Destination Kalmar, pekade också på vikten av att fånga upp aktörer utifrån.
Vi konkurrerar om samma pengar när vi vänder oss till lokala aktörer. Det är ingen idé att bara byta pengar med varandra, vi måste få in friska pengar.
Då kom amerikanen Tom Michel upp med en idé, vilken fångade de församlades intresse.
Varför inte göra en brosch, som man kan sälja till skördefestbesökarna?
En konstnärligt utformad skapelse med olika prisnivåer, från exempelvis 40 kronor och uppåt, som visar att dess bärare stöder Skördefesten ekonomiskt. 40 kronor låter kanske inte mycket. Men räknat på 250 000 besökare skulle det innebära tio miljoner kronor åtminstone på papperet.
Men varför skulle då någon vilja köpa denna skördefestbrosch? Tom Michel utvecklade sin idé och förklarade att man kunde ta fram en ny spännande design varje år, varför broschen skulle bli ett samlarobjekt. Den skulle samtidigt kunna fungera som en slags inträdesbiljett till vissa evenemang.
Dessutom skapar det ett socialt tryck att göra rätt för sig, påpekade han och intygade att det fungerat på andra ställen, där ingen ville (vågade?) gå omkring utan detta märke.
Styrkta av denna fantastiska idé begav sig sedan deltagarna hemåt över bron med bättre hopp om framtiden för Ölands Skördefest. Trots de negativa siffrorna som presenterats i början av eftermiddagen, hade mötet avslutats i en optimistisk anda.
Det har kommit fram många konstruktiva tankar här i dag, konstaterade turistchef Gustaf Öholm.
Det är ju när vi har brist i kassan som vi blir kreativa, så det öppnar för en mängd möjligheter, tyckte Arne Sjögren, Golfens Öland.