Bron i Norra Kvinneby klarade 120 år
NORRA KVINNEBY
En del broar repareras jämt.
Andra repareras bara vart hundratjugonde år. Typ.
Så nog visste brobyggarna hur man gjorde redan 1890, även om nu dagens stenmontörer kan avslöja att den vackra och mycket avporträtterade Norra Kvinnebybron är något av ett smart fuskbygge, så fornminne det är.
Utåt sett ligger stenarna perfekt, men innanför den främre raden ligger stenarna huller om buller, beskriver Joakim Nilsson, Ölands Stenmontage, som bistår Svevias Johan Hansson och Ronny Nilsson i reparationsarbetet av den gamla stenbron.
Ett inte helt vanligt jobb.
Nej, men principen är den samma som när vi till exempel gör en mur, säger Joakim Nilsson.
Det här är den första allmänna kalkstensbro i Sverige som repareras på det här sättet, säger Johan Hansson.
Därmed går heller inte arbetet att kostnadsberäknas utan kommer att ha ett löpande konto.
BUKTANDE VALV
Det var faktiskt byborna själva i Norra Kvinneby som slog larm om att sidovalven på bron började bukta betänkligt. Visserligen har en skylt förbjudit tung trafik över bron, men ett och annat ekipage har ändå setts köra över den gamla byggnaden.
Någon gång på 1990-talet så asfalterades vägbanan över stenbron, vilket inte var till stenkonstruktionens fördel.
En stenbro behöver kunna vibrera och mår inte bra av att låsas fast av asfalt, säger Johan Hansson.
Tidens tand har medfört att det nu är dags att nu se över bron och återställa den till dess ursprungliga skick, säger Fredrik Hasselström, broförvaltare, Trafikverket.
NUMMER PÅ STEN
Länsstyrelsen och Trafikverket har nu noga förberett reparationsarbetet. En stor tavla har tagits fram där varje sten sedan finns återgiven med ett nummer. Samma sten ska tillbaka till samma plats när muren väl stöttats upp.
Reparationsarbetet för Norra Kvinnebybron är beräknat till någonstans mellan tre och sex veckor.
Inga övriga jämförelser med andra öländska broar...