Bonden i fokus på matkonferens
BORGHOLM
Bonden är kung i Matlandet, och vårt fokus på primärproduktionen har varit framgångsrikt.
Jag har tagit med mig många bra idéer och hoppas få många fler nu när bönder, livsmedelsförädlare, kockar och alla andra träffas här på konferensen.
Det var landsbygdsminister Eskil Erlandssons budskap när han igår invigningstalade på Matlandetkonferensen på Strand Hotell.
Det är tredje året i rad som den här konferensen arrangeras på Öland. Förutom konferensen kommer Eskil Erlandsson att träffa Matlandetambassadörerna, Expertrådet och dela ut priset Årets uppstickare.
Moderator vid invigningen var Erik Blix, som råkade trampa i klaveret redan från början när han hälsade alla välkomna till Hotell Borgholm.
Och när det gäller visionen Matlandet Sverige har Eskil Erlandsson goda förhoppningar att gå i mål med den år 2020.
Engagemang saknas knappast, både när det potentialen och att utveckla visionen. Under fyra år arbetet har pågått har vi fått ett 30tal nya slakterier i landet, många gårdsmejerier och mer närproducerat i butikerna. Och turistströmmarna har ökat liksom exporten.
Tilltron för Matlandet har alltså ökat, men det finns också orosmoln. Vi har en kris inom grisproduktionen bakom oss och för närvarande handlar det om mjölkproduktionen. Däremot har efterfrågan på lamm, kyckling och ägg ökat. Det har även grönsaker, äpplen och blommor gjort och omsätter nu cirka fyra miljarder.
I år sätter vi alltså fokus på bonden och stärker attityden till primärproduktion. Vi måste också bli bättre på att berätta om våra produkter, ta betalt för dem och unna varandra framgång. Visionen har hittills blivit ett lyft för många företag och vi ska nu göra en utvärdering av kvantitet och kvalitet, och den ska vara klar till årsskiftet, berättade Eskil Erlandsson.
Han sade vidare att intresset för gastronomiska regioner har ökat, man har utvecklat nya produkter tillsammans med klassiker. Intresset för bortglömda köksväxter ska också ökas och ett nytt mål är flera skyddade varubeteckningar.
Idag är Kalixlöjrom, Spettekaka, Sveciaost och bruna bönor EUskyddade varumärken, och surströmming är på gång. Och vi hoppas kunna tredubbla antalet.
Regional Matkultur, som finns i olika regioner i södra Sverige, har också medfört en ökad turism. Visionen Matlandet Sverige har alltså gett både tillväxt och jobb och det till stor del utanför de stora metropolerna, konstaterade Eskil Erlandsson.