Bilar och åter bilar
BORGHOLM
Landets mest trafikerade gågata?
Möjligen Östra Kyrkogatan i Borgholm.
- Man bryr sig inte och har ingen respekt för skyltningen, suckar planeringschef Christer Petterson med kommunala gatufrågor på sitt bord.
På trygg promenad på gågatan?
Pyttsan.
Inte på Östra Kyrkogatan i Borgholm.
När som helst kan du ha en personbilar i bakhasorna, ohälsosamt nära hälsenorna och dessutom med förare som tycks anse att fotgängare är allmänt villebråd, när som helst och hur som helst gågata är ett okänt begrepp och inget hinder för deras framfart.
Är aldrig någon som brytt sig. Folk skiter i det. På Östra Kyrkogatan är det full fräs, säkert hundra bilar per dag. En öppen bilgata, beskriver en borgholmsbo med koll på trafiksituationen.
STRID STRÖM
Ölandsbladets fältstudie bekräftar saken.
En tämligen strid ström av fordon noteras; där kommer de som parkerar utanför bolaget/färghandeln/bokhandeln och efter uträttat ärende, stort som smått, obekymrat kör vidare mot Storgatan, där syns de som ska in till eller ut från parkeringen utanför stadshuset och i mängden hittas också en skara på väg till torghandeln.
Plus alla firmabilar, några med inte helt klockrena ärenden på agendan, och vi ser även några legitima fordon med handikapp-tillstånd. Under en annars ganska öde förmiddagstimme antecknas ett 15-tal fordon som dundrar fram bland fotgängarna.
Med andra ord: Östra Kyrkogatan är stark kandidat till titeln landets mest trafikerade gågata.
KROCKAR
Leveransfordon och de med handikapptillstånd har rätt att köra i zonen. Men annars är det rätt mycket okynneskörning, bekräftar kommunens planeringschef Christer Petterson och tror att det handlar om ren nonchalans.
Skyltarna säger gågata, gatan är möblerad med soffor och blommor, det finns uteserveringar på gatan...det går inte att missa att det är gågata. Men man bryr sig inte och har ingen respekt för skyltningen, ibland krockar de nästan med skyltarna och kör vidare ändå.
HEMLIGT
Vad än värre är, kommunen står närmast maktlös.
På grund av dispenstrafiken kan vi inte blockera gatan helt och när parkeringsvakterna kommer kan de endast beivra parkering på gatan, att hindra de som kör in på gatan, utan att ha rätt till det, är helt och hållet en polisiär fråga. Det vi kan göra är att vädja om att visa mer respekt för den skyltning som finns.
När kommer parkeringsvakterna?
Hemligt, men de kommer att börja tidigare än andra år och ha sporadisk övervakning inledningsvis.
Att cykla på gågata kostar 500 kronor i böter medan bilisten tvingas betala det dubbla om polisen noterar tilltaget.
Fotnot:Gågata-zonen på Östra Kyrkogatan sträcker sig från korsningen Norra Långgatan i norr till Södra Långgatan i söder.