Annons
Nyheter

Bakläxa för Eon

Nyheter • Publicerad 29 april 2010

ÖLAND

Eon har brister i sin avläsning och rapportering av mätvärden, vilket har lett till att tusentals kunder har fått felaktiga fakturor.

Annons

Det visar en granskning som Energimarknadsinspektionen har gjort.

Fram till förra året lästes elmätare av en gång per år, och om kunden betalat för lite så skickades en slutgiltig faktura.

Men 2009 installerades nya elmätare hos samtliga hushåll och företag på Öland, och i många andra delar av Sverige. Det innebar också nya regler kring avläsningen, från den 1 juli. Hushållen skulle nu läsas av en gång per månad, och företagen en gång i timmen.

STORA BRISTER

Mätningsresultatet ska sedan rapporteras både till elanvändaren och elhandlaren, alltså det företag som säljer elen till kunden.

I oktober 2009 genomförde Energimarknadsinspektionen en granskning av företagen Fortum Distribution AB, Göteborg Energi Nät AB, Vattenfall Eldistribution AB, Mälarenergi Elnät AB och Eon Elnät Sverige AB. Fyra av fem företag lyckades inte med sina rapporteringar, och ett av företagen som fått reprimander är Eon.

– Rapporteringen är inte tillräckligt bra. Eon har stora brister i rapporteringen till företagskunder. 56 procent av kunderna fick rapporteringen i tid, och det är alldeles för lite, säger Tommy Johansson, avdelningschef för marknadsövervakning på Energimarknadsinspektionen.

För de privata hushållen såg det dock bättre ut. 99,85 procent av cirka 800 000 kunder fick underlagen för fakturorna.

GÖRA HANDLINGSPLANER

Mälarenergi Elnät AB klarar sig undan kritiken. De övriga företagen ska senast den 31 maj lämna in en handlingsplan där det framgår vilka åtgärder företaget ska vidta.

Annons

– De behöver inte ha utfört åtgärderna, men en tidsplan måste vara införd i handlingsplanen.

Om företagen inte lämnar in sina handlingsplaner, kan de föreläggas med vite i form av en straffavgift.

– Men vi har haft en bra dialog med företagen under hela den här granskningen, så jag har inga tvivel om att de kommer in med planerna i tid, säger Tommy Johansson.

FOTNOT:Mer om elmätarna i fredagens papperstidning.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons