Avspark för Borgholms framtid
BORGHOLM
I går var det avspark för Framtid Borgholm, det treåriga samarbetsprojektet mellan Borgholms kommun, Cityföreningen och Fastighetsägarna som ska lyfta varumärket Borgholm.
– En bra avspark, mötet samlade närmare 70 personer, säger nytillträdde stadsutvecklaren Peter Adolfsson.
– Det här var en första presentation om hur arbetet ska skötas för att lyfta varumärket Borgholm och målet är att en vision ska vara klar till årsskiftet. Det bästa sättet att förutsäga framtiden är att vara med och skapa den. Om inte hela laget vinner – vinner ingen. Tillsammans ska vi skapa en framtid, genom politiska beslut och aktiva näringsidkare och jag kan vara lagledaren, säger Peter Adolfsson.
NÅGRA HÅLLPUNKTER
Några direkt konkreta saker framkom inte i detta initialskede, men så här lyder några hållpunkter: Borgholm ska vara Mötesplatsen och handeln ska stå för kvalitet och service (vilket den till stor del redan gör). Restaurang- och nöjesutbudet ska ökas och utvecklas, liksom attraktivt boende och hamnen ska bli en attraktion med mera service. Och man ska jobba för flera event och arrangemang, såväl små som stora.
– Vi har också blivit medlem i föreningen Svenska Stadskärnor och kommer också att göra några studiebesök på andra orter för att se hur man lyckats med sin stadsutveckling. Till exempel Vaxholm i Stockholms skärgård. Kommunen har lika många invånare som Borgholm, cirka 11 000, och här har man sedan valet arbetat med Vision Vaxholm 2015, med sex arbetsgrupper inom Boende, Näringsliv, Kommunikation, Omvårdnad, Miljö och Utbildning. Andra orter som kan bli aktuella är Visby, Varberg och Åre, säger Peter Adolfsson.