Avklippta abonnenter utan besked
GETTLINGE
16 hushåll i Gettlingeområdet norr om Degerhamn har varit utan telefoni och internet sedan i söndags. Beskedet till abonnenterna: "det fixas imorrn". Beskedet till Ölandsbladet: "det är ett kabelfel som är klart först på måndag".
Vi fick till och med beskedet häromdagen att nu är det klart. Men när jag sedan lyfte luren till den fasta telefonen var det fortfarande lika dött, säger en av de boende i samhället som vill vara anonym.
Kontakten med omvärlden har varit bristfällig för de 16 hushållen i Gettlingeområdet den senaste veckan. I söndags bröts den fasta telefonin och nu måste ett större grävjobb genomföras för att byta ut 300 meter kabel, enligt Telia. Ett besked som inte gått fram till kunderna.
Det är tröttsamt att de inte säger vad felet beror på och att det ska vara fixat dagen efter när det uppenbarligen dröjer.
Vi ger den information som vi får från Skanova, som sköter driften. Vi beklagar att vi inte kunnat ge tydligare besked men i det här fallet var felet värre än vi trodde, säger Hans G. Larsson, informationsansvarig på Telia.
Enligt Skanova gjordes den rätta analysen först den 26 september och nu uppger de till Ölandsbladet att problemet de förhoppningsvis fixat problemet på måndag.
I det här området är de beroende av fast telefoni, eftersom internet går därigenom och mobiltäckningen är dålig på södra Öland, prioriterar ni ett sådant här ärende?
Det görs klara prioriteringar, vi tjänar inga pengar på kunder som inte kan ringa så vi vill självklart att fel ska lagas så fort det bara går.
MAGNUS ANDERBERG