Attoff föreslår en ny turiststrategi
Turistinformationen på Öland syftar till att få besökare att uppleva mer, stanna längre och konsumera mer.
Här har näringslivet ett stort intresse och i samband med rekonstruktionen av Ötab bör man aktivt delta för att utforma en ny strategi.
Det menar Rolf Attoff som i en skrivelse till Ölands Kommunalförbund ger sin syn på hur den bör gestalta sig.
I avsaknad av en samlad näringslivsorganisation på Öland föreslår jag att kommunalförbundet snarast tar initiativ till att kalla företrädare för Campinggruppen, Ölands Krögareförening, Regional Matkultur, Framtid Borgholm, Ölands Köpstad, ICA, Skördefesten, olika besöksmål med flera för att tuforma en strategi för att utforma målsättningarna: Uppleva, stanna och konsumera.
Han föreslår en ökad tillgänglighet och att turistinformationen flyttas ut till platser där besökare finns och på tidpunkter de vill ha information.
Den samlade besöksnäringen kan uppskattningsvis skapa 50100 turistbyråer öppna sju timmar i veckan och många timmar om dygnet, säger Rolf som jämför med Posten som flyttade ut sin paketservice till handeln.
Utmaningen ligger i att utbilda alla personal, samtidigt som det är möjligheten att från grunden och från gräsrötterna få ut och kommunicera allt vad Öland har att erbjuda.
Han säger avslutningsvis att de ekonomiska konsekvenserena för förslaget blir att turistinformationen kan göras mer kostnadseffektivt, vilket innebär att skattemedel kan användas bättre till markandsföringsåtgärder för att locka besökare till Öland.