Annons
Nyheter

Anitra Steen ber ej för Mörbylångas affärsliv

Nyheter • Publicerad 12 maj 2006

KALMAR

Anitra Steen, Systembolagets VD, är välbekant med dragkampen mellan Mörbylånga och Färjestaden om en av hennes butiker. För Anitra är valet en självklarhet.

Annons

– Vi måste etablera oss där det finns flest kunder. Den hänsynen måste gå före hänsyn till övrig handel, anser Systembolagets VD som svar på Ölandsbladets fråga vilket ansvar hon känner för Mörbylånga när dess butik flyttar till Färjestaden i höst.

Frågan har stötts och blötts på absolut högsta nivå, så hon är personligen insatt i turerna och känner till den debatt som flytten vållat.

KUNDERNA SÄTTS FRÄMST

Systembolaget har visserligen 411 butiker runt om i landet, varav 14 i länet, men det räcker inte till varje liten ort och kundunderlaget är inte tillräckligt stort i Mörbylånga kommun för att motivera två butiker. Att butiken i Mörbylånga flyttar till Färjestaden beror helt enkelt på att det är där de flesta kunderna finns, förklarar Anitra Steen.

– Vi sätter alltid våra kunder främst, det är vårt ansvar som monopolföretag, säger Anitra, som annars inte förespråkar monopol – förutom för Systembolaget.

Men är det tillräckligt med bara två året-runt-öppna butiker på en avlång ö som Öland, med tanke på de stora avstånden?

– Det är väl inte så stora avstånd och dessutom har vi ju flera ombud (tre på södra Öland och fyra på norra, reds anm) och en sommaröppen butik i Löttorp.

Som ombud står oftast den lokala handlaren och många anser att denne lika gärna kunde få ha ett begränsat sortiment att sälja direkt över disk, i stället för att man skall behöva fylla i en beställning och tvingas vänta på ”godsakerna”.

– Dagligvaruhandeln vill sälja alkohol för att hålla kundunderlaget uppe i glesbygden, men i en handel skulle man inte lägga samma fokus den typ av regelverk som vi har i våra butiker, säger Anitra, som tycker att det är dags att sätta punkt för den debatten.

ÄVEN MEDBORGARANSVAR

Annons

Vid sidan av sitt kundansvar har Systembolaget även ett medborgaransvar.

– De flesta av oss är kunder, men alla är medborgare.

Medborgaransvaret yttrar sig i det regelverk Anitra Steen åsyftar. Det innebär bland annat att neka alkoholpåverkade eller misstänkta langare, naturligtvis inte sälja till personer yngre än 20 år och alltid begära legitimation av kunder upp till 25 år. Hon berättar att Systembolaget årligen genomför över 5 000 kontrollköp, där man låter 20–25-åringar handla. Förra året begärdes legitimation av 89 procent och hittills i år har man lyckats pricka rätt till hela 93 procent.

Med medborgaransvaret följer också ansvaret att minska alkoholkonsumtionen, som motvikt till det kraftigt ökade antalet kommersiella aktörer. 1995 var Systembolaget och Vin & Sprit ensamma om den svenska marknaden, i dag finns omkring 750 leverantörer med partihandelstillstånd.

– Och resandeinförseln har ökat markant sedan vi gick med i EU. Numera finns i praktiken ingen gräns (formellt gäller dock 110 liter vin, 90 liter öl, 10 liter sprit och 20 liter starkvin).

Lägg till detta att inrättningar med serveringstillstånd ökat från 2 000 till 9 000 de senaste 20 åren, det finns till och med livsmedelsbutiker i Stockholm som serverar vin, och den omtvistade handeln via Internet.

BOLAGET – EN MOTKRAFT

– Svenska media har hjälpt till att på ett okritiskt sätt tala om hur man ska gå till väga. Det har sagts att det är förenligt med svensk lag, men det är det inte, betonar Anitra, som också är kritisk till att alkoholreklamen i princip släppts fri i Sverige.

Systembolaget satsar däremot inte på någon offensiv marknadsföring av sina produkter. I stället har man startat dotterbolaget IQ-initiativet, en satsar på 100 miljoner kronor under fem år för att sätta fokus på den ökade alkoholkonsumtionen sett över en längre tid. Glädjande nog, tycker Anitra, skönjes nu en vikande trend sedan 2005.

– Men det är viktigt att hitta motkrafter till de kommersiella krafterna. Jag tror att Systembolagets roll blir allt viktigare framöver. Vi drivs inte av kommersiella intressen.

Annons

Anitra Steen medger samtidigt att även Systembolaget har en skuld till konsumtionsökningen genom lördagsöppet och fler självbetjäningsbutiker (numera över 200).

– Men detta har varit nödvändigt för att försvara den inskränkning som vårt monopol innebär. Ska monopolet motiveras måste kunderna ha rätt att ställa krav på bra service, därför satsar vi på en trevlig och kunnig personal och ett brett sortiment över hela landet.

Utom möjligen i Mörbylånga, bör kanske tilläggas.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons