Air park framtidens boende
BORGHOLM
En air park kan kort beskrivas som ett bostadsområde i direkt anslutning till ett flygfält, där villaägarna har en hangar istället för ett garage. Företeelsen kommer, förstås, från USA där det idag finns över 500 ”flygparker”.
Den första europeiska anläggningen byggdes i Frankrike 1996 och flera är på gång i andra länder – och i Sverige. Längst har man kommit i Siljansnäs i Dalarna, där Siljan AirPark håller på att växa fram. Här anlades 45 byggnadstomter som alla såldes i ett nafs. Flera av dem är sålda till utländska köpare från ett tiotal olika länder i Europa, och det har sin förklaring. Sverige har nämligen ett betydligt friare luftrum än övriga Europa där det är omgärdat av restriktioner.
På Siljan AirPark byggs också ett kafé i Biggles-anda och en ölstuga samt en friluftsteater – Siljan Flying Circus – där himlen är scenen och där åskådarna får uppleva dueller mellan Biggles och Röde Baronen i gamla flygplan.
”LYFT FÖR HELA KOMMUNEN”
Vid Himmelsslätten i Gagnef, några mil därifrån, pågår arbetet med en annan air park. ”Det blåser utvecklingsmässiga uppvindar och framtiden är himmelsk”, skriver Dalarnas Tidningar och berättar att här ska det bli ett nytt bostads- och affärsområde och en airpark med ett 50-tal tomter med plats för hus och hangarer. ”Ett lyft för hela kommunen”, säger kommunalrådet Anders Ahlgren (c) till tidningen.
Även i Trosa finns liknande planer, kring det 700 meter långa gräsfältet Troslanda, liksom vid Bunge flygfält på norra Gotland. Och i skånska Eslöv skissar man på en liknande anläggning i anslutning till det befintliga flygfältet. Staden beräknas växa med omkring 7 000 invånare de närmaste 15 åren och därför vill man ha en beredskap för nya bostäder. ”Alla är överens om att behålla flygfältet även om det begränsar utbyggnadsplanerna. Men istället drar vi nytta av att det finns genom att erbjuda tomter till dem som vill ha tillgång till eget flyg”, säger Eslövs exploateringschef Kurt Lindkvist till Dagens Industri.
”DET KAN BLI EN BRA GREJ”
Några mil från Eslöv ligger Ljungbyhed och den före detta flygflottiljen F5 och där har byggjätten Peab stora planer. Företget, som för övrigt varit engagerat i Siljan Airpark, har köpt flygplatsområdet och planerar att investera 150 miljoner i bland annat en airpark. ”Vi kommer att använda oss av erfarenheter från Siljan och tror att det kan bli en bra grej. Vi har även F10 i Ängelholm och tror att de kan komplettera varandra väldigt bra”, säger Peab:s informationschef Gösta Sjöström till Helsingborgs Dagblad.
Slutligen en annan variant på samma tema. I Sjuhäradsbygden, närmare bestämt Svenljunga, skissar man på Mekarbyn, ett koncept för fritidsboende med hangarbyggnader som man kan bo och jobba i. Ursprunget finns i ett så kallat Leader-projekt med namnet 7up – Sjuhäradsbygden flyger. Tanken är att Mekarbyn som säljas som ”Verkstadsrätter”, precis som bostadsrätter men med verkstad och en liten boendedel för övernattning. Och en hangarbyggnad fungerar lika bra för den båt- eller bilintresserade eller någon annan utrymmeskrävande hobby.