70 ton sopor till Degerhamn om dagen
DEGERHAMN
Redan till hösten 2013 kommer Cementa i Degerhamn att börja ta emot sopor för förbränning från de fyra kommunerna i KSRR. Blir inte det väldigt mycket avfall som ska transporteras genom Världsarvet? Inblandade i projektet hävdar att det rör sig om en marginell påverkan. Miljövinsterna är betydligt större.
Efter år av utredningar och politiskt slalomåkande mellan olika alternativ, beslutade Kalmarsundsregionens Renhållare (KSRR) för en månad sedan att satsa på en sopsorteringsanläggning beräknad att kosta 120 miljoner kronor. I samma veva beslutade KSRR också att Cementa i Degerhamn skulle bli mottagare av sorterat avfall för förbränning.
Beslutet var nu inte enhälligt. Nybro obstruerade och lämnade in en reservation till beslutet. Nybropolitikerna Mikael Svanström (S) och Jonas Algotsson (M) var särskilt kritiska till satsningen på biogas. Att sopsortera var onödigt dyrt. Bättre att bränna allt avfall var deras modell för hållbar utveckling.
Men redan innan KSRR efter stor vånda tog sitt beslut om sopsortering och förbränning på hemmaplan (Mörbylånga kommun är som bekant en av fyra kommuner i KSRR de övriga är Torsås Kalmar och Nybro), fanns det ett villkorat avtal tecknat mellan KSRR och Cementa. Ett avtal som den numera avpolleterade förbundschefen, Martin Herold, signerat.
KOLIMPORT
Grundbulten i det villkorade avtalet, själva villkoret, var att KSRR skulle besluta om en sopsorteringsanläggning. Cementa hade redan vid avtalets tecknande investerat i ett nytt förbränningssystem och var på väg bort från beroendet av kolimport från Ryssland.
Hursomhelst, allt detta är historia. Och snart kommer fyra kommuners sopor att rulla ner till Degerhamn.
Men fyra kommuners sopor är inte det ganska mycket? Har inte transporterna en negativ mijöpåverkan? Och är inte Öland med sitt Allvar och Världsarv extra känsligt? För att inte tala om att det öländska vägnätet som inte precis håller landets högsta kvalitet.
Thomas Lind, fabrikschef på Cementa i Degerhamn, ger lugnande besked.
Vi hade förstås med transporterna i vår kalkyl över väntade miljövinster. Transporterna har en så marginell inverkan att det inte alls förtar bilden av den stora miljövinst vi gör.
Vi sänker våra koldioxidutsläpp från fossila bränslen med 15 000 ton. Det motsvara en mindre stads utsläpp.
Men hur stora transporter rör det sig om. Hur många extra långtradare kommer att rulla på de öländska vägarna ?
Vi kommer att göra av med 50 - 70 ton om dagen. Egentligen skulle vi behöva lite mer,men det är de siffrorna vi rör oss med nu.
Det innebär cirka två långtradare om dagen.
SJÖVÄGEN?
Två extra långtradare om dagen på det öländska vägnätet låter kanske inte så mycket. Men man tittade för säkerhets skull även på andra alternativ för soptransporterna.
Vi funderade över om man skulle kunna göra transporterna till sjöss. Men det skulle inte fungera.
Varför?
Sopsorteringsanläggningen ska ligga i Moskogen utanför Kalmar. Då hade man behövt forsla vårt avfall till Kalmar hamn och lasta om det. Nej, det hade blivit alldeles för komplicerat.
Vår lösning känns bra på alla sätt.
Även vice ordföranden i KSRR:s förbundsstyrelse, Ove Karlesand (M), är nöjd med det beslut som KSRR tagit.
Det här gagnar miljön. Vi tar bort mängder med kol.
Och transporterna?
Att forsla avfallet till Cementa för förbränning är betydligt bättre än att skicka det till Norrköping, som är alternativet.
2014
När kommer då hela proceduren med sopsortering, biogasanläggning och förbränning igång?
Thomas Lind tror att man redan till hösten 2013 kan börja ta emot de första inhemska soporna.
Men senast 2014 ska det rulla på.