Annons
Nöje

Här är den nya satsningen – Öland Mat & Musikfestival

Ölandstid Live, Borgholms Cityförening och Framtid Borgholm satsar gemensamt på Öland Mat- och Musikfestival. Med mat av öländska råvaror och svenska artisteliten ska de locka folk till Öland.
BORGHOLM • Publicerad 11 april 2019 • Uppdaterad 12 april 2019
Foto: Pressbild

Festivalen anordnas i tre dagar, från den 27 juni till den 29 juni, på Borgholms torg. Artisterna som uppträder är bland annat Petter, Titiyo, Ison och Fille, Nause, Tjuvjakt, Samir & Viktor och Renaida.

– Det här handlar om att bygga Öland som varumärke. Vi ska visa vad Öland kan leverera i känslor och råvaror. Vårt ledord i planerandet har varit nationell fast lokal stadsfest. Därför är det viktigt med hög kvalité på både mat och musik, säger Pelle Aldestam, vd för Ölandstid Live.

Annons

Torget kommer att hägnas in och biljetterna kostar, i sammanhanget, en mindre summa. Festivalområdet planeras öppna vid lunchtid och då kommer det att finnas en öppen scen för lokala band och akter.

På torget kommer det också att finnas en foodcourt där mat ska säljas och kravet är att den är gjord av öländska råvaror.

– För oss kommer det att vara viktigt att vara så ekologiska och hållbara som möjligt. Vi måste ta ansvar för miljö. På sikt vill vi att festivalen ska vara helt fossilfri.

Vilka står för maten?

– Restauranger i närområdet får erbjudanden om att vara med. Men vi vill även ha internationell mat, jag tänker mig exempelvis indisk mat men med öländska råvaror.

Planen är också att förse festivalen med öländsk öl och läsk. Detta ska bli möjligt genom samverkan med de öländska bryggerierna. Det nystartade bolaget Sodaverket AB ska stå för läsk och övrig dryck.

– Vi kan bara skapa något runt Öland och Borgholm som gör skillnad genom att samverka med varandra. I slutändan handlar det om att få mer folk till Öland och sätta en kvalitetsstämpel. Det kommer att gynna ölänningarna och deras företag i sin helhet.

Utanför inhägnaden kommer det också att finnas en hel del aktiviteter som är gratis. Bland annat planeras ett barnområde i Kay Wieståls park och loppisar.

– Den här festivalen har ingen ålder utan vi vill ha mångfald. Folk i alla åldrar ska kunna ha roligt och trevligt.

– Vi väljer också den här tidpunkten för det brukar inte vara så mycket besökare på Öland veckan efter midsommar. Nu tror vi att fler stannar kvar.

Annons

Vilka förväntningar har ni på festivalen?

– Jag hoppas det kommer riktigt mycket folk. I min dröm vill jag att vi drar hit 30 000 besökare under tre dagar. Men kommer det 10 000 är det bra. Vi räknar inte med någon ekonomisk succé. Det handlar om att komma igång och vi ser alla detta som en långsiktig satsning.

På fredag släpps biljetterna.

Alexander JensenSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons