Vi bygger Ölandsbroar

Ledare • Publicerad 26 juni 2014

All förändring när det gäller kommunikationer till Kalmarsundsregionen är av godo. Sämre kan det ju inte bli. Nu får Kalmar/Öland en flyglinje till Tyskland och Berlin. Den linjen känns som om att det finns en betydligt bättre bärkraft i än Kalmar/Öland-norra Spanien. Antalet spanjorer som förvirrade sig upp till Öland var försvinnande få. En fördel är ju om det finns ett intresse att resa i båda riktningarna. Det gör det i linjen Kalmar/Öland-Berlin. Vad tror ni är vanligast vid Sollidens entré, att prata tyska eller spanska? Från Tegels flygplats till fyra-miljonersstaden Berlin tar det en kvart. På mindre än två timmar kan ett pensionärspar i Berlin vara på Öland och tre timmar senare duka upp en middag med varor inhandlade i den öländska butiken. Den formen av kommunikationer kan vi sannerligen inte klaga på. Det är bara att tacka och bocka för Ölandskommunerna! Än en gång kan vi åka lite snålskjuts på Johan Perssonkommunen. Den ölänningen har vi placerat på en väldigt strategisk plats! Från Tegel i Berlin tar sig resenärerna enkelt vidare till övriga Tyskland eller Europa. Mer tveksam är jag till flyglinjen Göteborg-Kalmar. Silverlinjen gjorde ett försök för några år sedan, men busslinjen gick inte alls lika bra som till Stockholm. Av tradition och hävd finns det fler beröringspunkter mellan Stockholm och Öland än mellan Göteborg och Öland. Sedan ska vi ha klart för oss att Landvetter ju ligger halvvägs till Borås och att 35 minuters flygtid måste kompletteras med en knapp halvtimmes flygbuss till Göteborgs centrum. All kommunikation är dock av godo för Ölands del. För en besöksort som Öland är förstås bra kommunikationer viktigt. Att vi överlevt hittills med tanke på hur exempelvis E22:an sett ut eller hur lång tid det tar att kryssa sig fram via tåg, måste väl vara ett bevis på resmålets dragningskraft? Men resenärerna blir allt mer kräsna. Det ska gå fort och enkelt att ta sig till fritidshuset eller campingstugan, inte behöva lägga massa onödig tid på transporter. Men nya flyglinjer till Berlin och Göteborg bygger vi Ölandsbroar! PETER BOSTRÖM

Redaktion
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.