Annons

Varumärket Öland

Ledare • Publicerad 29 augusti 2008

Att skapa ett varumärke med styrka tar lång tid, att fördärva det går fort. Det kan ske på ett par dagar.

Ur varumärkessynpunkt är det som pågått inom den öländska turistnäringen  de senaste åren rent förödande – ett ständigt liv och kiv – alla i luven på varandra om allt mellan himmel och jord; i grund och botten ganska triviala reseräkningar uppblåsta i Barometern på över fyra sidor, inte ens massmördare föräras sådant utrymme, så svarta rubriker att man kunde tro att Harmageddon står för dörren. Ölandsbladet ger inte dylikt utrymme åt trivialiteter, men å andra sidan undviker vi att kasta sten i glashus och kan väl öppet erkänna att också vi också förfallit åt överdrifter i nyhetsvärderingen/rapporteringen.

Annons

– Så fort det står nånting om ÖTAB i Ölandsbladet så bläddrar jag vidare, jag läser det inte längre, jag orkar helt enkelt inte, säger en som varit med länge i turistbranschen, och som lever av den – jag hoppas bara att ni vet vad ni håller på med och att ni inte förstör vårt fina varumärke – Öland. Tänk över vad vad ni håller på med.

När man hör sådant från ”verkstadsgolvet” blir man som journalist aningen betänksam och man måste i ärlighetens namn fundera över den egna rollen. Är det inte så, att när man kommit till ett visst stadium i en händelsekedja finns det ett behov att stanna upp, att fråga sig om det som skett var nödvändigt, om det inte kunnat göras på ett annat sätt, om det inte är nog nu och som engelsmännen säger, enough is enough, nu räcker det, nog nu.

I den mediala debatthetta som uppstår är det lätt att ta till överord, och om så skett här i Ölandbladet, och Gud ska veta att så är fallet, så menade vi inte så illa som det kanske lät.

Ölands Skördefest, succémaskinen, har fått ny ägare och en ny professionell styrelse och tillsammans med de entusiaster/eldsjälar som är verksamma i det dagliga arbetet läggs nu grunden för en organisation som är långsiktig och stark. Ölands Turist AB, ÖTAB, har övergått i näringens regi; ÖTAB har med andra ord privatiserats och ägs nu av den näring som den skall tjäna. Det sker en nystart över hela fältet. Det ligger både förväntan och optimism i luften.

Ölandsbladet som Ölands viktigaste nyhetsmedium med papperstidningen  (mer än 9 000 exemplar per utgivningsdag plus en rad specialutgåvor inom Ölandsturismen), med nätet, www.olandsbladet.se, och med portalen www.oland.com, vill delta i det uppbyggande positiva arbetet inför framtiden – vi vill lägga allt gammalt groll, rancuner och vendettor åt sidan, se framåt, skapa nytt, vårda varumärket Öland och fylla det med nytt innehåll. En tidnings främsta uppgift är den fria och kritiska samhällsbevakningen, och den kan vi aldrig avsvärja oss och det är heller inte meningen med de rader ni just nu läst. Orden är istället mer ett uttryck för en oro över att vi kanske håller på att skada det vi alla egentligen jobbar för, var och en på sitt sätt – Öland. Ska vi inte ta nya tag, enas och gå framåt, låt andra käbbla som de vill...

BLÅ PORTEN

I Ölandsbladets uppräkning av sevärdheterna/attraktionerna längs Östra Landsvägen gjorde vi en fadäs, vi glömde Galleri Blå Porten i Alby där för övrigt en magnifik målning av en av våra största kvinnliga konstnärer, Lotte Laserstein, kan ses.  I Alby kan man dessutom både handla  livsmedel på ICA och tanka.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons