Två företag som personifierar Öland

Ledare • Publicerad 17 mars 2014

Årets Företagare på Öland avslöjades i samband med Ölandsgalan på Strand Hotell i lördags kväll.

Det blev två företag som på många sätt personifierar bilden av Öland.

I Borgholms kommun gick priset till campingrörelsens grand old lady, hoppas att hon ursäktar, Sonja Sturesson. I över 40 år han Sonja bedrivit camping på norra Öland. Kanske att hon inte skapat de största rubrikerna, hon har valt att bygga sitt värv lite mer anonymt.

Men i branschen har Sonja Sturesson stor respekt. Det är ordning och reda kring hennes camping. Mycket, mycket sällan hörs det klagomål från några gäster. Och då ska vi ändå påminna oss om att det i campingbranschen är mer regel än undantag att det med jämna mellanrum kommer klagomål om än det ena än det andra, från gäster som har andra förväntningar än vad verkligheten kan erbjuda.

Öland är Sveriges ko-tätaste landskap. Wiströms Lantbruk på Ottenby är synnerligen goda ambassadörer för de öländska lantbrukarna.

Familjen har under generationer skapat ett välmående företag, som betytt mycket för södra Öland – inte minst ur naturvårdande perspektiv.

Andreas Wiström pratade själv om bidragens betydelse för deras arbete på Ölandsgalan. Wiströms utför naturvård på EU:s uppdrag och gör det varje år med höga betyg. Ett slags världsjobb skulle man kunna kalla det.

Vid sidan om lantbruket och naturvården har Ottenby gård också blivit ett kulturcentrum för södra Öland. Galleriet och konsthallen har högt anseende och visar att det i allra högsta grad går att förena olika intresseområden på Öland. Här går kultur och lantbruk hand i hand.

Det är den bästa reklam vi kan få för världsarvet Södra Ölands Odlingslandskap!

Ölandsgalan på Strand Hotell var en lyckad tillställning. Med de mångmiljoninvesteringar som planeras runt om på Öland – Färjestaden, Ekerum, Kapelludden, Köpingsvik och Böda, för att nämna några - gör det att optimismen bland företagare är på väg upp. Det skapar arbetstillfällen och tillväxt.

Ölandsgalan visar att självförtroendet är på uppåtgående och det med all rätt!

 

 

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.