Annons

Tidningen lever stark i papper och på webb

Ledare • Publicerad 28 februari 2015

I veckan kom siffrorna från Tidningsstatistik. De visar att Ölandsbladet står sig stark i tidningsbranschen. Sedan 1867 har vi kommit som ölänningarnas egen tidning och som sådan tänker vi komma ut i många år än. Under 2014 minskade Ölandsbladets upplaga med 200 exemplar. En siffra som sett till hela tidningsbranschen är klart godkänt. Vår officiella upplaga är nu 7 700 exemplar. Ser vi oss om i närområdet, bland våra kollegor inom Gota Media, minskade Barometern med 800 exemplar och Östra Småland med 1 200 exemplar. Kalmar Läns Tidning går mot strömmen och ökar med 100 exemplar. Ölandsbladet är faktiskt bäst i Sverige när det gäller hushållstäckning på utgivningsorten. Ölandsbladet har 81 procentig täckning i Borgholms kommun. Tvåa kommer Dalsläninngen med 75 procent, trea nya Lidköpings-Tidningen med 72 procent. I Mörbylånga kommun ökar vi och ligger över 40 procent i hushållstäckning i den södra kommunen. Vi ökar bland annat i öns befolkningscentrum, Torslunda. Ryktet om papperstidningens död är alltså inte sant. Den lever och frodas. I samklang med tidning i mobil, på webb och som e-tidning. Samt på Facebook och Twitter. Jag var under sportlovet i Sälen och det känns bra att sitta på fjället och kunna läsa tidningen i sin helhet, som e-tidning, på mobilen. Det finns olika situationer i våra liv där våra behov är olika. Ibland kanske vi vill sätta och ner i godan ro med en papperstidning, ibland på resande fot läsa hela tidningen fast i e-form och ibland kanske ta del av kortare nyheter via mobil och dator/läsplatta. Från och med nästa vecka tar Ölandsbladet ännu ett steg i den digitala utvecklingen, där den som är prenumerant kan ta del av hela tidningens innehåll på det sätt man själv tycker är bäst. Varför ger man då ut en tidning? Gota Media, som förutom Ölandsbladet och tidningarna i Kalmar bland annat också äger Smålandsposten, Blekinge Läns Tidning, Borås Tidning och Kristianstadsbladet, har följande publicistiska värdegrund: ”Mediekoncernen Gota Media är sprungen ur ett starkt engagemang i opinionsbildning och samhällsbyggande. Tidningarnas drivkraft har varit att delta i det demokratiska byggandet av vårt öppna samhälle. Även om mediebranschen nu är under stor förändring är samhällsnyttan fortfarande det viktigaste i vår publicistiska verksamhet. Gota Medias ägarstiftelser och koncernstyrelse har därför antagit en publicistisk värdegrund som slår fast just detta. Det är en viktig markering. Våra tidningar ska präglas av god och lokalt förankrad journalistik, oavsett publiceringskanal”. Nästa vecka tar Ölandsbladet ett nytt steg i en utveckling som började för snart 150 år sedan, 1867. Vi har en spännande tid framför oss. KENTH JÖNSSON 

Redaktion
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons