Öland tappar mark
En av Ölands viktigaste näringar, en del påstår att det är den viktigaste, är turismen.
Självklart dyker då fenomen som hör till denna sfär alltsomoftast upp i Ölandsbladets spalter. Diskussionerna och debatten kring turismen tenderar också att bli livlig närhelst vi rapporterar, eller som i den här spalten, påpekar, hävdar, anser eller rent av kräver något som har med turistrelaterade ärenden att göra.
Den senaste rapporten från turistsfären en artikel som behandlade en slags så-här-gick -den-gångna-säsongen fick också osedvanligt många att fatta pennan, eller snarare, att knappra på tangentbordet för att leverera sin mer eller mindre välformulerade kommentar i ärendet.
Mörka orosmoln har tornat upp sig på fronterna. Hårda fakta visar att sedan 2006 har Öland förlorat 300 000 gästnätter och tappat i omsättning från 1,2 miljarder till 974 miljoner.
Hur rättar man till det här?
Om vi nu antar att turismen alltfort kommer att vara en hörnsten i det öländska näringslivet är det hög tid för konkreta åtgärder från samtliga beslutsfattares sidor. Det vill säga såväl politiker som företrädare för näringslivet måste snarast visa sin goda vilja och precis som Kent Ingvarsson (M) röt till häromdagen vakna upp.
Konkurrensen där ute är mördande, men Öland är fantastiskt det gäller bara att hamra in budskapet.
Vi har tidigare nästan fått en allergisk reaktion när ordet destinationsbolag nämnts. Men det har mer berott på en tidigare budbärares faibless för corporate bullshit.
Men vi är inte sämre än att vi kan ändra oss. För att synas där ute behöver man inte vara en Einstein för att begripa att det kan vara en god idé att få rejäl snurr på marknadsföringen. Den så omtalade portalen ägs redan av kommunerna. Det kan vara på sin plats att näringslivet spottar upp sig och tar nya tag.