Öland, inte bara sol och bad
Det fanns en tid, inte allt för länge sedan, då pingst var en av de största turisthelgerna på Öland.
Men när annandag pingst togs bort som helgdag i almanackan har det blivit en helg mer eller mindre som alla andra.
Idag är det Pingstafton och trots att pingst inte längre är den alldeles självklara turisthelgen, då stugägarna samlades i stora skaror för att göra sina sommarparadis redo för en lång, skön sommar, lär det bli drag ändå.
Inte minst i Borgholm, där cruisingen på kvällen lockar stora skaror att beskåda amerikanska bilar från förr.
Innan dess kan den intresserade ta sig till Borgholms torg och till Borglanda för att ta del av både gammalt och nytt i motor- och flygväg.
Att Öland ur turismsynpunkt bara är några korta veckor i juli med sol och bad, det stämmer inte längre.
Visst, det är som mest folk då och det händer, av rätt naturliga skäl, som mest just då också.
Men Öland Skördefest på hösten, med dess vårliga startskott Öland Spirar, visar på ett tydligt sätt på att det går att locka mycket folk även under andra perioder av året.
Sol och bad i all ära, det är den enskilt viktigaste reseanledningen. Men det gäller att ha ett brett utbud för alla väder och alla årstider.
Det finns så många olika typer av människor och intressen som kan finna "sin" tid på Öland.
Fågelskådare har en lång säsong. Den som är intresserad av Öland geologi är inte heller beroende av sol och bad. Botanister kan med fördel besöka Öland tidigare än soldyrkarna. Den som är intresserad av god mat har alla möjlighet att ta del av det skafferi av läckerheter som produceras på ön.
Kulturella besök spelar naturligtvis också stor roll.
I veckan presenterade Riksförbundet Sveriges museer en undersökning som visar att var femte utländsk turist besöker minst ett museum under sin resa i Sverige.
Totalt besökte 16,7 miljoner utländska turister Sverige under 2011. 20 procent av dem angav att de besökt minst ett museum, vilket innebär att minst 3,3 miljoner museibesök gjordes av utländska turister. Bara i biljettintäkter motsvarar detta 78 miljoner kronor, har man räknat ut.
En stor del hamnar säkerligen i Stockholm, med Vasamuseet och numera ABBA-museet som stora dragplåster. Men nog syns det gott om utländska bilar på parkeringarna både vid Eketorp och Borgholms slott, för att ta två lokala exempel.
I veckan presenterade Ölands Näringslivskontor en minienkät om vilka investeringar som görs inför den kommande sommarsäsongen. Den visar att det satsas rejält. Några exempel: Köpingbadens camping satsar på äventyrsgolf med vikingatema. Hotel Skansen i Färjestaden investerar i en ny scen lagom till sommarens filtfestival. Strand hotell i Borgholm bygger om tio rum och har byggt ett Spa. Böda Sand investerar i servicehus och satsar i sommar på kvällar med kända artister.
Visst händer det saker på Öland. Och det investeras i sådant som inte bara är till glädje någon kort sommarvecka; de flesta turistaktörer inser mer än väl att allt inte kan byggas kring bara sol och bad.