Litet är vackert på Öland
Aldrig har väl förutsättningarna för en lyckad turistsäsong på Öland varit bättre än i år: Nytt Spa vid Skansen i Färjestaden, Hotell Borgholm nybyggt, greenerna gröna och fina vid Ekerum, alla Ölands campingplatser i toppskick och med så många kvalitetsstjärnor det går att få. Den milslånga sandstranden i Bödabukten ligger inbjudande, badvattnet är rent och fint. Tro inte på algdårarna, vilka härjar i en på fastlandet utkommande tidning. Det bästa har vi sparat till sist: Gotlandsbolagets nya färjelinje från Nabbelund med den vackra snabbfärjan som tar turisterna till Gotland på knappt två timmar. Nabbelundshamnen byggs nu om och till, färjan har provkört – det är upplagt för en ny turistepok på norra Öland. De två Östersjö-öarna knyts ihop.
Men detta är de stora turistbegivenheterna, det som sticker upp och ut i utbudet. Därtill kommer vad som ger den öländska turistnäringen dess unika charm och lockelse, alla de små. Litet är vackert på Öland, och med det menar Ölandsbladet grönsaksförsäljningen i stånd längs vägarna, glada ungdomar som säljer jordgubbar, sparris och färska morötter, den rökta fisken i Källa, Böda och Byxelkroks hamnar, enskilda ölänningars rums- och stuguthyrning där ölänningarna bereder rum för gästerna genom att flytta ut i sommarköket. Det finns relationer mellan ölänningar och turister som på detta sätt bevarats generation efter generation. Vad kan vara mer öländskt än att svänga in till Evas kroppkakor, sätta sig under de stora skuggande askarna och (för en billig penning, tio kronor styck) beställa in nykokta kroppkakor direkt ur grytan med tillbehören lingon, grädde, smör och mjölk – för barnen och den vuxne blir det en oförglömlig upplevelse att spara på och minnas till vintern. Hela familjen äter sig dessutom mätt för en hundring eftersom fastlänningar inte pallar för mer än två kroppkakor per man. En eftermiddag på Lådbilslandet eller på en gocartbana med barnen är också något som de unga minns upplevelsen av hela livet.
De stora begivenheterna, etablissemangen och satsningarna (Victoriadagen ett lyckat exempel) är förvisso viktiga, men det är de små som bär upp den öländska turismen och ger den dess särprägel – golfbanor finns överallt och i överflöd – men blott Öland har kroppkakebodar. Och sedan, det vet vi ju alla, är det helt avgörande om Öland lever upp till sitt rykte som Solens och Vindarnas Ö den sista dagen innan industrisemestern. Om TV:s långväderprognos då visar en stor leende sol över Öland, ja, då kommer turisterna vällande över bron. Kan vi sedan hålla i denna sol och ligga i toppen på Soltoppen (Ölandsbladets mest populära nyhet under juli månad) då blir det braksuccé.
CITAT:
”Europa var inte moget för The Ark, för övrigt var det en dyngtävling.”
Ola Salo
Fortnot:Solmätaren som SMHI använder sig av sitter på taket till restaurang Sjöstugan i Byxelkrok där den avläses varje dag.