GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Ledaren: ”Men hur svårt kan det vara att spänna fast sin last över bron!?”

Det är Ölandsbladets mest använda flashrubrik på webben: ”Varning för lösa föremål på Ölandsbron!” Hur - valfri svordom - svårt kan det vara att surra fast sin last ordentligt innan brofärden!?
Publicerad 17 november 2022
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.
Olycka och köer igen på bron. Inte sällan beroende på hur illa trafikanterna lastat sina släpvagnar. ”Info-budskap vid brofästet, kameraövervakning, högre polisnärvaro och framför allt insikt hos varje broförare är lösningar”, skriver Ölandsbladets ledarredaktion.
Olycka och köer igen på bron. Inte sällan beroende på hur illa trafikanterna lastat sina släpvagnar. ”Info-budskap vid brofästet, kameraövervakning, högre polisnärvaro och framför allt insikt hos varje broförare är lösningar”, skriver Ölandsbladets ledarredaktion.Foto: Peter Boström

Ett par gånger i veckan går SOS-larmen ut om lösa föremål på Ölandsbron som flugit av släpkärror.

Det är inte bara klantigt, det är nonchalant och direkt livsfarligt.

Vi som kör över Ölandsbron närmast dagligen vet hur förrädiska vindarna kan vara. Hur plötsligt bilen kan kränga till av en kraftig kastvind från norr eller söder. Det kan nämligen vara i det närmaste vindstilla på både fastlandet och Öland, men över sundet får vinden fart.

Och bara fartvinden påverkar lasten på vagnen bakom bilen. Svaga lastband eller bristfälligt nät kan ha problem att stå emot de enorma krafter som sätts i rörelse.

Men då är ändå svaga lastband eller bristfälliga nät inte det sämsta. Dagligen ser vi vagnar med last som far ut över bron helt utan att vara säkrade på något sätt. Kanske klarar de sig över, kanske flyger lasten av på högbrodelen och kanske får vi nya varningar från trafikradion?

Egentligen är det märkligt att vi inte får fler olyckor på Ölandsbron. Under exempelvis Ölands Skördefest far 36 000 fordon över bron varje dygn.

Dåligt säkrad last kan skapa långa köer - i bästa fall. Värre är när den tappade lasten tvingar bakomvarande trafikanter att hastigt väja och på så sätt skapa en olyckskedja - med totalt brostopp.

Ytterst kan den som inte haft ordning på sin last - plankor, rör, soffor, madrasser, stolar, bord, sängar, cyklar, krukväxter - åtalas för vårdslöshet i trafik.

Hur kommer vi till rätta med problematiken? Övervakning är förstås en väg att gå. Redan idag finns kameror som visar delar av Ölandsbron, men optiken är sådär och måste så också vara med nuvarande lagstiftning. Någon ska också hålla koll på det kameran visar.

”Du har väl surrat lasten?”

Visst, ökad polisnärvaro på bron skulle säkert kanske få en och annan att tänka till innan de lastar soffan i farfars gamla släpvagn - om inte för säkerheten utan för risken att drabbas av bötesbelopp. Sedan finns polisen redan på bron och det finns annat i Kalmar/Färjestaden som kräver mer polisresurser.

Informationsskyltarna vid våra brofästen, kunde det vara något budskap där med en vädjan: ”Du har väl surrat lasten?”

Någonstans hamnar vi i det enskilda beteendet hos varje förare. Förståelsen för den livlina som Ölandsbron är och att vi på något sätt måste vara rädda om varandra.

Peter BoströmSkicka e-post