GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Ledare: ”Vilks konstverk lever vidare efter hans död!”

Det är inte bara kopplingen till halvsystern Anne som gör att också vi på Öland berörs av konstnären Lars Vilks bortgång.
Publicerad 7 oktober 2021 • Uppdaterad 7 oktober 2021
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.
Konstnären Lars Vilks bortgång berör så många människor. Lillasyster Anne på Öland får nu återigen se rubriker från hela världen om sin bror. ”Konsten följde honom livet ut och längre än så”, konstaterar Ölandsbladets ledare.
Konstnären Lars Vilks bortgång berör så många människor. Lillasyster Anne på Öland får nu återigen se rubriker från hela världen om sin bror. ”Konsten följde honom livet ut och längre än så”, konstaterar Ölandsbladets ledare.
Foto: Malin Palm

Minns hur vår dåvarande chef på tidningen, Kurt Lundgren, dundrade om ”rondellhundarna”. Det bör ha varit 2007 någon gång.

Nerikes Allehanda hade publicerat Lars Vilks numera världsberömda rondellhundar med anledning av en utställning i upptagningsområdet. Dödshot riktades inte bara mot konstnären Vilks utan också mot tidningens NA:s medarbetare för själva publiceringen.

Jag satt som en av de mindre rutinerade allmänreportrarna mest tyst och lyssnade till hur Lundgren gick på om fria ordet och hotet mot demokratin. Det var en upplevelse vill jag lova. Lundgren och Vilks förstod varandra.

2015 dödades två personer i Köpenhamn i samband med ett attentat mot Lars Vilks. Hans liv blev aldrig detsamma efter rondellhundarna.

Idag går våra tankar på Öland till lillasyster Anne Wilks, jo hon stavar så. På många sätt samma andas barn som storebror Lars.

Det där med att alltid gå sina egna vägar. Anne byggde sin egen jordkällare i Ullevi som hon levde och bodde i.

Hon betraktades som annorlunda, vilket alla som gör något annorlunda på landsbygden gör.

”Nu blir storebroderns död rubriker i tidningar världen över. Möjligtvis hade han själv sagt att det var en del av konstverket, med glimten i ögat.”

Anne gick i min konfirmationsgrupp i Sandby/Gårdby. Nej, vi är inte jämngamla, men för Anne spelar det ingen roll om man är 15, 35 eller 45 när man läser för prästen - det handlar om när Du är redo.

Ju mer man jämför Lars och Anne så förstår man släktskapet. Två konstnärssjälar som gått sina egna vägar, stått för sina egna åsikter och som inte varit rädda att ses som kontroversiella.

Nu blir storebroderns död rubriker i tidningar världen över. Möjligtvis hade han själv sagt att det var en del av konstverket, med glimten i ögat.

Man vet inte riktigt vad man ska säga om olyckan. På ett sätt så blev nu inte Lars Vilks offer för knivar eller kulor från de som hotat honom. På ett annat sätt blev han ju det. I en civil polisbil i hög fart. Konstverket följde honom livet ut och kommer att forsätta göra det i livet efter detta. Även om han själv aldrig vinklade det som ett straff så blev ju ändå bojan på honom och den yttrandefrihet han stod för livstid.

Peter BoströmSkicka e-post