unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Öland
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Ledare: ”Vi tvingar A-traktorfolket att bli outsiders!”

Att vara en A-traktorförare är att vara en outsider. Det är till lika delar självvalt och en följd av hur samhället väljer vilken verksamhet som ska stöttas.
Varför ska vi inte kunna erbjuda föreningslokal för motorintresserade ungdomar? Och varför skulle inte en förälder kunna bli ledare, som i idrottslaget? ”Vi tvingar A-traktorfolket att bli outsiders”, tycker Ölandsbladets chefredaktör Peter Boström.
Varför ska vi inte kunna erbjuda föreningslokal för motorintresserade ungdomar? Och varför skulle inte en förälder kunna bli ledare, som i idrottslaget? ”Vi tvingar A-traktorfolket att bli outsiders”, tycker Ölandsbladets chefredaktör Peter Boström.
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.

Det är många A-traktorer som samlas på Coops parkering i Färjestaden. Den äldre generationen kan uppleva den stora samlingen av motorburen ungdom som lite skrämmande.

”Varför hänger dom där?”, undrar Svensson ett.

”Fan, vi har ju inga looookaler”, svarar Svensson två med en klar passning till den gamla Lorrysketchen där all ungdomskriminalitet i världen beror på avsaknaden av fritidsgårdar.

Men ta analysen djupare!

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på olandsbladet.se, appen MinÖlandsbladet och e-tidning tis, tors, lör. Endast 1 krona första månaden! (ord pris 99 kr)

Vi har konstgräs, skatepark, bmx-bana, ridhus, dansinstitut och musikteater. Det finns en samhällsapparat, föreningar, som av tradition vet hur ungdomar tas emot.

Var samlas motorintresserade killar och tjejer? Vem hjälper A-traktorfolket?

Jag har tidigare lyft frågan och då fått både politiker och tjänstemän som skruvat på sig:

”Alltså, det handlar ju om ansvar. Om något händer...”

Det går förstås att vända på allting. Och frågan är väl ”vad som händer” när ”ingenting händer”...

En asfaltsyta, någon form av maskinyta och en klubblokal - så förbaskat svårt eller dyrt ska det väl inte kunna vara?

”Men om något händer? Om domkraften viker sig? Vem bär ansvaret?”

Jo, men vem bär ansvaret när ridtjejen trillar av hästen eller fotbollsspelaren får benet avsparkat? Det finns ledare på plats och föreningar lyder under försäkringsregler.

Varför skulle inte motorburen ungdom kunna organiseras genom förening? Varför kan inte en motorintresserad förälder ställa upp som någon form av ledare tre gånger i veckan som innebandyintresserade föräldrar gör i innebandylaget?

En del skräms av att en klubblokal för A-traktorfolk skulle bli något slags ”tillhåll”. Jag tror tvärt om. Med en gemensam utgångspunkt så får både tillsynsmyndigheter, föräldrar och Svenssons en kontaktyta. Här kan motorburen ungdom så att säga både vara för sig själva, ”skruva” och ”testa”, samtidigt som det då troligtvis blir färre ljudbangar i villakvarteren och exempelvis polis vet var de kan informera ungdomarna om säkerhetsföreskrifter.

För det är ju vad det handlar om. Säkerheten framför allt för ungdomarna, men också för Svenssons som sedan möter A-traktorerna på gatorna.

Egentligen är väl utgångspunkten hur vi ser ungdomarna - som hot eller möjligheter!? En ung kille eller tjej som väljer att bli en outsider är i alla fall att föredra framför en som tvingas att bli det!