GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Ledare: ”Vad blir miljövinsten av att ölänningar tvingas köra flera mils omvägar för att tanka?”

Så stängdes bränslepumpen i Seby. Och det blev ännu lite svårare att bo kvar på den öländska landsbygden.
Publicerad 4 oktober 2022 • Uppdaterad 12 oktober 2022
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.
När bensinpumpen i Seby nu försvinner på grund av hårdare miljöregler så tvingar det människorna på sydöstra Öland till flera mils omvägar bara för att tanka, om de ens kan bo kvar. ”Var finns konsekvenstänket?”, undrar Ölandsbladets ledare.
När bensinpumpen i Seby nu försvinner på grund av hårdare miljöregler så tvingar det människorna på sydöstra Öland till flera mils omvägar bara för att tanka, om de ens kan bo kvar. ”Var finns konsekvenstänket?”, undrar Ölandsbladets ledare.Foto: Carl Johan Engvall

Grattis får vi väl säga till de som verkat för en ”miljö-omställning”. Nya hårdare miljökrav har därmed redan lyckats få bort bränslepumpar som inte klarar av miljoninvesteringar.

Antar att det måste kännas bra?

Det är väl bara för människorna på sydöstra Öland att ta bussen? Eller tunnelbanan?

Ovanstående är sarkasm. Kanske bäst att förtydliga, eftersom alla inte riktigt har koll på hur världen ser ut, bortanför den röda tunnelbanelinjens ändhållplats.

Jo, visst, vi är i en omställningsperiod. Elbilarna är på väg in. Om 10-15 år kommer vi förmodligen alla att köra någon form av elbilar. Men fram tills dess?

Hur vore det med möjligheten att ge dispens för landsbygdens bränslepumpar? Skapa förutsättningar för att pumpen i byn kan få stå kvar, så länge den behövs?

Jo, det har hetat att det finns möjlighet att söka stöd för miljöomställning efter ombyggnation, men det är inte helt självklart för banken att bevilja ett lån på någon eller några miljoner till en verksamhet som ”kanske” får bidrag. Och siar vi 10-15 år framåt i tiden så är det väl snarare elstationer än bensin- och dieselstationer som kommer efterfrågas?

De närmaste 10-15 åren blir det den öländska landsbygden som får betala priset för bränsleomställningen i Sverige.

Lite hårddraget så blir det minst en mil fram och en mil tillbaka för de på sydöstra Öland som behöver tanka upp sina fordon. Tack gode gud ändå att bensinpumpen i Södra Möckleby på sydvästra Öland kunde räddas kvar.

”Det är som att skjuta sig själv i foten. Och det gagnar ingen. Absolut inte miljön.”

Men var finns konsekvenstänkandet? Det här att fordon ska behöva köra flera mils omvägar, hur mycket utsläpp motsvarar det? Att naturvårdarna med familjer (lantbrukarna) som bor på landsbygden tvingas flytta, hur påverkar det vår totala miljö?

Jo, visst, sönderrostade bränslepumpar skulle kunna skapa stora lokala miljöproblem. Men nu försvinner pumpar som nästan alla utan problem hade klarat serva landsbygden med bränsle de närmaste kritiska 10-15 åren.

Det är som att skjuta sig själv i foten. Och det gagnar ingen. Absolut inte miljön.

Peter BoströmSkicka e-post