Annons

Ledare: Turistbyråer måste justeras - inte kasseras!

Hm, när besökte jag själv en turistbyrå senast på resande fot? Nej, det är bara att lyssna till de öländska turistföretagarna för att inse att turistbyråer i den traditionella formen spelar ut sin roll.
Publicerad 9 oktober 2024 • Uppdaterad 10 oktober 2024
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.
Den öländska turistorganisationen måste förstås digitaliseras ihop med samtiden. Men Ölandsbladets chefredaktör Peter Boström manar att likt tidningsbranschen balansera verksamheten: ”Fortfarande finns många som vill hålla den fysiska broschyren i handen!”
Den öländska turistorganisationen måste förstås digitaliseras ihop med samtiden. Men Ölandsbladets chefredaktör Peter Boström manar att likt tidningsbranschen balansera verksamheten: ”Fortfarande finns många som vill hålla den fysiska broschyren i handen!”Foto: Arkiv

Jag är ändå delvis en part i målet. Varje år gör Ölandsbladet en turistguide, vilken inte bara kommer i prenumeranters brevlåda, utan också kan hittas vid campingplatser, affärer och inte minst turistbyråerna. Det är stora volymer vi pratar om.

På så sätt är turistbyråerna viktiga för oss på lokaltidningen och våra annonsörer. Men vi har på senare år sett en betydelse i att distribuera turisttidningen genom flera kanaler, bland annat digitalt, och på fler fysiska platser.

Annons

Jag brukade älska den där känslan av att komma till en ny stad eller ett nytt område och plocka på mig alla broschyrer och tidningar som fanns. Allt i jakten på den där platserna värda att besöka.

Idag är inte turistbyråerna lika viktiga, vare sig för mig eller andra. Allt är bara ett knapptryck bort från telefonen.

Visst finns det många som föredrar pappersvarianten, precis som det är med tidningar. Men turistorganisationerna måste tänka som tidningsföretagen. I stort sett alla nya kunder kommer in digitalt numera. Sedan handlar det både för tidningsföretag och turistorganisationer om att balansera omställningen rätt.

”Vi har ett par år av justering och balansering framför oss. Också för turistbyråer!”

Den digitala omställningen går snabbt, dock ska sägas att pappersläsarna procentuellt fortfarande är fler för exempelvis Ölandsbladet, Barometern och Smålandsposten.

Mitt råd från tidningsvärlden till den öländska turistorganisationen är att göra båda delarna - digitalt och print - under en övergångsperiod. Hur många år den perioden blir får utvärderas.

Med det tänker jag att det borde finnas möjligheter att även fortsatt ha en turistbyrå i Borgholm och vid brofästet - i mindre omfattning. Kanske inrymmas i stadshusets entrebyggnad eller via en via en rullande modul på hamntorget under sommarhalvåret?

Sedan ska man ha klart för sig att arbetet för en turistorganisation innefattar så mycket mer än att hälsa tyskar och fastlänningar välkomna i en byrå. Nummer ett är ju att locka besökarna till ön. Presentationen av ön och tipsen om vad som kan upptäckas måste sedan fortfarande göras - fast digitalt i större utsträckning.

Jag reagerar på statistiken som presenterats. Man ska passa sig för att jämföra statistik. Vi har nyss klarat av en pandemi och som jag förstått det rätt så har i vart fall Borgholms turistbyrå varit stängd ett par dagar i veckan under sommaren vilket torde innebära svår-jämförbara siffror mot tidigare år.

Oundvikligt är den digitala utvecklingen här. Men vi har ett par år av justering och balansering framför oss. Också för turistbyråer!

Peter BoströmSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons