Ledare: Turistbyråer måste justeras - inte kasseras!
Jag är ändå delvis en part i målet. Varje år gör Ölandsbladet en turistguide, vilken inte bara kommer i prenumeranters brevlåda, utan också kan hittas vid campingplatser, affärer och inte minst turistbyråerna. Det är stora volymer vi pratar om.
På så sätt är turistbyråerna viktiga för oss på lokaltidningen och våra annonsörer. Men vi har på senare år sett en betydelse i att distribuera turisttidningen genom flera kanaler, bland annat digitalt, och på fler fysiska platser.
Jag brukade älska den där känslan av att komma till en ny stad eller ett nytt område och plocka på mig alla broschyrer och tidningar som fanns. Allt i jakten på den där platserna värda att besöka.
Idag är inte turistbyråerna lika viktiga, vare sig för mig eller andra. Allt är bara ett knapptryck bort från telefonen.
Visst finns det många som föredrar pappersvarianten, precis som det är med tidningar. Men turistorganisationerna måste tänka som tidningsföretagen. I stort sett alla nya kunder kommer in digitalt numera. Sedan handlar det både för tidningsföretag och turistorganisationer om att balansera omställningen rätt.
”Vi har ett par år av justering och balansering framför oss. Också för turistbyråer!”
Den digitala omställningen går snabbt, dock ska sägas att pappersläsarna procentuellt fortfarande är fler för exempelvis Ölandsbladet, Barometern och Smålandsposten.
Mitt råd från tidningsvärlden till den öländska turistorganisationen är att göra båda delarna - digitalt och print - under en övergångsperiod. Hur många år den perioden blir får utvärderas.
Med det tänker jag att det borde finnas möjligheter att även fortsatt ha en turistbyrå i Borgholm och vid brofästet - i mindre omfattning. Kanske inrymmas i stadshusets entrebyggnad eller via en via en rullande modul på hamntorget under sommarhalvåret?
Sedan ska man ha klart för sig att arbetet för en turistorganisation innefattar så mycket mer än att hälsa tyskar och fastlänningar välkomna i en byrå. Nummer ett är ju att locka besökarna till ön. Presentationen av ön och tipsen om vad som kan upptäckas måste sedan fortfarande göras - fast digitalt i större utsträckning.
Jag reagerar på statistiken som presenterats. Man ska passa sig för att jämföra statistik. Vi har nyss klarat av en pandemi och som jag förstått det rätt så har i vart fall Borgholms turistbyrå varit stängd ett par dagar i veckan under sommaren vilket torde innebära svår-jämförbara siffror mot tidigare år.
Oundvikligt är den digitala utvecklingen här. Men vi har ett par år av justering och balansering framför oss. Också för turistbyråer!