Ledare: ”Tack, Pelle, för att du inte är som andra!”

Ölandsbladets marknadsföringspris syftar till att lyfta fram personer som för fram det goda med Öland och som sätter vår ö i centrum på världskartan.
Publicerad 30 mars 2023 • Uppdaterad 31 mars 2023
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.
Pelle Aldestam är inte som andra. ”Och det är vi tacksamma för”, skriver Ölandsbladets ledare och förklarar varför konsertarrangören är så viktig i marknadsföringen av Öland.
Pelle Aldestam är inte som andra. ”Och det är vi tacksamma för”, skriver Ölandsbladets ledare och förklarar varför konsertarrangören är så viktig i marknadsföringen av Öland.Foto: Maria Wiell

2023 går priset till konsertarrangören Pelle Aldestam.

Vi är i grunden annorlunda på Öland heter det ju. Och bland många annorlunda finns personer som ger Ölandstoken ett mänskligt ansikte.

Vi är tacksamma för det.

För en människa som arrangerar musikkonserter med Sveriges främsta artister, nästan varje dag under hela sommarsäsongen, är så betydelsefull för Öland.

Tillsammans med sin familj har Pelle Aldestam under många år på bästa sätt marknadsfört Öland.

Pappa Gunnar Aldestam var den som drog igång verksamheten vid Kackelstugan i Västra Sörby. Sönerna Pelle och Robert Aldestam gick in och började jobba med musiken och bokningar av artister. Mamma Agneta och tredje sonen Jonas är också med på ett hörn.

Värdskapet, att få artisterna att trivas, har varit viktigt. Artisterna har återkommit år efter år. Den bästa marknadsföringen en konsertarrangör kan få.

”På idrottsspråk skulle vi kalla honom för offensiv. Visst, då ramlar det in ett och annat mål bakåt, men det blir många mål framåt.”

”Ja, i alla möjliga sammanhang, tv, radio och tidningar och det där (det goda ryktet) är en jätteviktig faktor för att det här ska vara möjligt”, har Pelle Aldestam själv berättat i Ölandsbladet tidigare och hyllar ”principen”.

Pelle har med åren allt mer blivit den i familjen som tagit rollen av marknadsförare. En roll som är klippt och skuren för honom.

Konserterna, artisterna, besökarna, har bidragit till att skapa bilden av det goda Öland över hela landet. Det blir en mun till mun-effekt.

”Ledordet måste vara kvalitet”, har Pelle Aldestam analyserat i intervju med Ölandsbladet.

Det går att diskutera en del uttalanden och arrangemang från Pelles sida. Under pandemin ”prövades” det en hel del. Men det ska vara en Pelle Aldestam att försöka hitta lösningar när problemen hopar sig. På idrottsspråk skulle vi kalla honom för offensiv. Visst, då ramlar det in ett och annat mål bakåt, men det blir många mål framåt.

Öland behöver offensiva personer, de som kliver fram och vågar. Ölandsbladets marknadsföringspris 2023 har en mycket värdig pristagare i Pelle Aldestam.

Stort grattis!

Peter BoströmSkicka e-post