unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Öland
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Ledare: ”Skamligt att Trafikverket tjuvhåller på bro-statistiken!”

Med en enda knapptryckning skulle Trafikia och Trafikverket kunna berätta hur många människor som åkt till Öland under pandemin, men vägrar lämna ut siffrorna om de inte får en kvarts miljon. En ynkedom av ett statligt verk!
”Med en enda knapptryckning skulle Trafikia och Trafikverket kunna berätta hur många människor som åkt till Öland under pandemin, men vägrar lämna ut siffrorna om de inte får en kvarts miljon. En ynkedom av ett statligt verk!”, tycker Ölandsbladets chefredaktör Peter Boström.
”Med en enda knapptryckning skulle Trafikia och Trafikverket kunna berätta hur många människor som åkt till Öland under pandemin, men vägrar lämna ut siffrorna om de inte får en kvarts miljon. En ynkedom av ett statligt verk!”, tycker Ölandsbladets chefredaktör Peter Boström.
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.

Hur har våra resemönster förändrats av covid19?

Har vårt resande påverkat pandemins utveckling?

Kort sagt, vi pratar om liv och död. Förståelse för att företaget Trafikia som räknar trafikanterna över Ölandsbron måste få in sina pengar för att överleva. Desto större frågetecken för huvuduppdragsgivaren Trafikverket.

Det finns människor, företag, offentliga organisationer och myndigheter som gör fantastiska uppoffringar i covid-spåren. Vi har alla tvingats göra omställningar, tänka i nya banor och tvingats göra sådant som vi helst hade undvikit, för mänsklighetens bästa.

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på olandsbladet.se, appen MinÖlandsbladet och e-tidning tis, tors, lör. Endast 1 krona första månaden! (ord pris 99 kr)

Det låter svulstigt, men det är ju så det är. Vi har inte kunnat umgås med våra äldre släktingar, ungarnas knattecuper har ställts in och händerna är rödfrasiga av handsprit.

I år är siffrorna över antalet trafikanter över Ölandsbron intressantare än någonsin. Eller rättare sagt, siffrorna är viktigare än någonsin.

Då visar den statliga förvaltarmyndigheten Trafikverket fingertoppskänsla noll, genom säga att det räcker om bro-statistiken presenteras vartannat år. 2020 är ett sådant där vartannat år som Trafikverket tycker saknar betydelse.

Man tar sig för pannan!

Vi pratar inte bara om en väg. Ölandsbron är en livsnerv, ett helt landskap, Sveriges fjärde största destinationsmål efter Stockholm, Göteborg och Malmö.

”Saknar betydelse”?

Det kan faktiskt inte ligga på två fattiga landsortskommuners axlar att få fram flera hundra tusen kronor för siffror som borde vara att anses som offentlig handling och som finns en knapptryckning bort på ett statligt verk med 60 skattemiljarder i omsättning.

Det finns idag bara en öppen trafiksiffra för Öland och den kommer från Räpplinge av alla ställen. Den visar att det i år åkte 98 000 trafikanter genom byn, jämfört med 108 000 ifjol. Men trafiken mot naturdestinationerna på södra Öland som alla säger ha ökat så dramatiskt i sommar, alla badgäster som valt Öland före utlandet och hur var det egentligen med påskresenärerna då när pandemin satte in som värst?

Vi vet helt enkelt inte hur många som åkt över bron.

När länsstyrelsen, Regionen (tidigare landstinget), kommunerna och för den delen privata företagare ska utvärdera sommaren 2020 så finns inte den allra mest nödvändiga faktan på bordet.

Den tjuvhåller Trafikverket på. Skämmes ta mig fan!