Annons

Ledare: ”Säkerheten är mycket viktigare än tidsvinsten för ölänningarna!”

Motståndet mot att göra om väg 136 till autobahn är förstås massivt. Men visst är det hög tid och nödvändigt att trafiksäkra 136:an!
Publicerad 20 oktober 2020
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.
I takt med att trafiken ökat så kraftigt på väg 136 så behöver Trafikverket se över trafiksituationen. ”Men för ölänningarna är säkerheten viktigare än nya två plus ett-dragningar”, skriver Ölandsbladets chefredaktör Peter Boström.
I takt med att trafiken ökat så kraftigt på väg 136 så behöver Trafikverket se över trafiksituationen. ”Men för ölänningarna är säkerheten viktigare än nya två plus ett-dragningar”, skriver Ölandsbladets chefredaktör Peter Boström.Foto: Malin Edeborg

När Trafikverket presenterar planer för en ny pulsåder för den öländska trafiken så går många åsikter över styr.

Nej, efterfrågan för att göra två-filig motorväg på Öland är tämligen begränsad.

Annons

Att asfaltera jordbruksmark är, att döma av de senaste veckornas reaktionerna, inget som vinner en folkomröstning.

Det sorgliga är att trafikfrågan helt tappar fokus. För det behövs ta ett ordentligt tag kring trafiksäkerheten på vår överlägset mest trafikerade väg på Öland.

Väg 136 är i stort sett densamma nu som den var vid Ölandsbrons öppnande 1972, med några undantag.

Men trafiken har förändrats.

Bara sedan 2003, som ändå är modern tid, har trafiken över Ölandsbron per dygn ökat från 15 000 fordon till nära 20 000.

Statistiken från Ölandsbron visar att hastighetssnittet bara de senaste tio åren ökat från 79,7 kilometer i timmen till 83,3.

Lastbilstrafiken har ökat med 22 procent från 2003.

Det är detta som bör vara i fokus när Trafikverket nu planerar att göra om den öländska trafikkartan. För de allra flesta ölänningar så är säkerheten betydligt viktigare än tidsvinsten.

Att Öland inte är som andra ställen har nog framgått hos Trafikverket vid det här laget. Det är ytterst få landskap där så många röster hörs emot en ny väg.

När Trafikverket förutom tidsvinsten också använder kollektivtrafiken som ett argument för en ny vägsträckning så har man inte gjort sin förstudie ordentligt. Att ha ett rakt kollektivspår har prövats förr på Öland och det spåret revs bokstavligt talat upp den första oktober 1961, dagen efter att järnvägen på Öland lades ned.

Annons

Men i det hårda tonläge som nu råder så hoppas jag ändå på sans. Vi behöver Trafikverkets miljoner för att göra väg 136 trafiksäkrare. Det borde skett för länge sen!

Som nyhetsreporter har jag alltför många gånger olycksrapporterat från kända vägskäl längs 136:an. Ni ölänningar känner till dem - vägkorsningarna i Algutsrum, Stora Rör och Rälla, samt på- och avfarterna vid Stora Hult, Isgärde och Halltorp. Viss förbättring har skett vid Ekerum och Borgholms slottsruin, men det är fortfarande svårlösta trafiksituationer.

Tror det är bra om diskussionen kring Trafikverkets planer kan nyanseras. Allt nytt är inte av ondo. Jag håller med de fastighetsägare som i Ölandsbladet idag beskriver hur de känner sig främmande för två plus ett-väg, men som välkomnar åtgärder som syftar till att öka säkerheten på den öländska vägen.

”Som nyhetsreporter har jag alltför många gånger olycksrapporterat från kända vägskäl längs 136:an.”
Peter Boström

Peter BoströmSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons