unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Öland
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Ledare: ”Så borde Volvo göra sin reklamfilm på Ölandsbron!”

Volvo vill stänga av all trafik på Ölandsbron mitt i vardagsrusningen på morgonen och kvällen för att spela in reklamfilm. Antar att det då är okej för öländska företag att stänga Öresundsbron för liknande projekt?
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.

Varje dag pendlar i genomsnitt 20 000 fordon över Ölandsbron. Det är ganska exakt så många fordon som varje dag också åker över Öresundsbron.

2016 gjorde Volvo faktiskt en reklamfilm med Zlatan i huvudrollen där man såg en V90 köra över Öresundsbron. På den filmen syns dock andra fordon.

Stänga Ölandsbron helt i kommersiella syften har gjorts tidigare. Agneta Fältskog spelade in en musikvideo till låten Can't shake loose 1983. 1989 gjorde Riksantikvarieämbetet en film som syftade till att lyfta fram svenska fornlämningar, där grisen Jolanta skuttade runt på högbrodelen.

Frågan om att stänga Ölandsbron helt är komplicerad. Det är faktiskt inte lätt att säga ett rakt ja eller nej.

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på olandsbladet.se, appen MinÖlandsbladet och e-tidning tis, tors, lör. Endast 1 krona första månaden! (ord pris 99 kr)

Volvos reklamfilmer är så fiffigt utformade att man nästan får dregel i mungipan, inte så mycket över bilar, utan för de ofta fantastiska Sverige-vyerna som drar förbi i bakgrunden.

Vilken ort i Sverige säger nej till det? Om Zlatan i stället för att bada isvak och hoppa i en bil i Jukkarsjärvi väljer att dyka vid Ölandsbron innan han sätter sig i samma bil så är det förstås fantastisk reklam för Öland.

Värdet är svårgreppat, men det skulle sprida en positiv bild av Öland det kan vi vara tämligen säkra över.

Men Ölandskommunerna äger inte Ölandsbron. Volvos reklambyrå betalar alltså inte ett par hundra tusen kronor till Ölandskommunerna för besväret att stänga bron, som vi sedan kan använda inom hemtjänsten.

Att stänga av en led som Ölandsbron eller Öresundsbron i kommersiella syften gör sig inte så lätt. Om Volvo får okej, hur gör vi då med Seat och Kia? Om Kalmar kommun vill göra en reklamfilm? Var sätter vi gränsen?

Jag tror på kompromisser. Hitta lösningar med begränsade samhällskonsekvenser.

Får jag föreslå att produktionsbolaget ansöker om tio-minutersstängningar av Ölandsbron en tidig lördag- eller söndagsmorgon? Så gjordes 2012 när Johan Theorins ”Skumtimmen” filmades på bron en tidig söndagsmorgon i oktober.

Den allmänna påverkansgraden är inte i närheten så stor på helger som mitt i vardagsrusningen.

För köerna som uppstår i rusningen på en tisdagsmorgon blir ingen bra reklam för Volvo på Öland!