Ledare: ”Orimligt att behöva åka till Kalmar för att ta sig från Algutsrum till Färjestaden!”
I veckan beskrev vi problematiken för en mamma i Algutsrum. Hennes två söner bor i Algutsrum, men går högstadium i Färjestaden och har i likhet med de flest andra ungdomar också sin fritidssysselsättning i Färjestaden.
Fyra kilometer enkel resa är inga problem att cykla under sommarhalvåret, men när höstmörkret kommer och väglaget blir halt...
Då är alla de som vill ta kollektiva alternativet hänvisade att hoppa på buss till Kalmar, byta där och sedan åka tillbaka till Öland igen. Vi pratar alltså om två av Ölands största tätorter, starkt ihopflätade socialt och kulturellt. Den känslan tycks inte finnas hos Kalmar Länstrafik AB.
Men samma sak gäller exempelvis sträckan Byxelkrok-Löttorp och Ottenby-Mörbylånga. Det saknas helt enkelt känsla för hur betydelsefulla de lokala ”hubbarna” är. De där ”hubbarna” där servicen finns i form av vård och affär samt vidare färd.
””Men hur vill då ölänningarna själva ha det?”, undrar KLT. Eller borde i vart fall KLT undra.”Peter Boström
Jo, här kommer KLT än en gång att hänvisa till den så kallade Närtrafiken. Den där du helst ska beställa resan dagen innan eller allra minst två timmar innan planerad avfärd.
Det där vet alla ni som försökt att boka in era barns resor hur bra det går...not!
”Men hur vill då ölänningarna själva ha det?”, undrar KLT. Eller borde i vart fall KLT undra.
Att lägga alla buss- och tåglinjer i länet måste vara bland de svåraste uppgifter som finns i vår region. Här krävs det verkligen att lägga örat mot jorden och känna av trafikströmningarna.
På Öland har det inte funkat. Den totala brytningen mellan två så sammanknutna orter som exempelvis Algutsrum och Färjestaden visar på avsaknad av lokal känsla. För att inte tala om miljöaspekten!
Att som KLT nu också ha långt framskridna planer på att lägga en öländsk bussknut på något annat ställe än vid brofästet visar också på tondövhet. Här möts ju alla trafik på Öland - från norr, söder och öster.
Den öländska trafiken är inte svårläst. Den går från landsbygden till våra tätorter - Löttorp, Borgholm, Färjestaden, Mörbylånga - för att sedan via brofästet gå mot Kalmar.
Det torde inte vara omöjligt att i vart fall förbättra möjligheten till kollektivtrafik på ön!