Annons

Ledare: ”Om du undrar vart dina skattepengar tar vägen...”

Den idiotiska omläggningen av Guldfågeltrafiken till att omfatta både Kyrkbyn och Trollhättevägen är inte ens färdigbyggd. Då äskar tekniska förvaltningen 30 miljoner kronor för att omedelbart färdigställa en helt ny väg förbi Kyrkbyn.
Publicerad 26 november 2020
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.
6,6 miljoner kronor har omledningen av Guldfågelns transporter kostat, en väg som saknar miljötillstånd. Nu äskar Mörbylånga kommun ändå 30 miljoner kronor för en helt ny väg. ”Per kvadratmeter är det den dyraste öländska väg som ännu inte gjorts”, ryter Ölandsbladets chefredaktör Peter Boström.Foto: Maria Wiell

Egentligen all heder åt Mörbylånga kommun. Ett fel blir inte mindre fel för att man så att säga fortsätter på den inslagna vägen.

Nuvarande lösningen att lösa den tunga Guldfågeltrafiken genom att dela upp lastbilstrafiken så att lastbilarna åker in en väg och ut en annan har inte löst ett problem utan ökat problemen till två. För att ytterligare krångla till det så är miljötillståndet för att använda Trollhättevägen inte ens klart.

Annons

Ölandsbladet har tagit del av tjänsteskrivelsen, som är undertecknad av kommundirektör Ann Willsund och ekonomichef Åsa Bejvall, där det hos kommunfullmäktige äskas om sammanlagt 30 miljoner kronor de närmaste tre åren för att lösa trafiken till Mörbylånga industriområde.

Det är då i stort sett hela Mörbylångadalen ställer sig upp och skriker: ”Vad var det vi sa!?”

Det kommer ju heta att allt arbete som gjorts under 2020 på Trollhättegatan och Köpmangatan i centrala Mörbylånga, vilket kostat kommunen 6,6 miljoner kronor (!) inte varit förgäves ändå. Men det hade man kunnat säga om att kasta 6,6 miljoner i Kalvhagens badvatten, kul att se om pengarna flyter eller nått...

Det stora problemet i frågan stavas T-r-a-f-i-k-v-e-r-k-e-t. Det är märkligt hur ett statligt verk kan gå så i otakt med den verklighet som invånarna i Mörbylånga kommun dagligen lever med.

2018 fanns en plan för att efter decennier fixa en ny väg till Mörbylångas industriområde. Kostnaden då var 16,8 miljoner kronor, varav 10 miljoner hämtades ur Regionförbundets infrastrukturplan.

Men nej, Trafikverket valde bokstavligt en annan väg, eller två...

”Per kvadratmeter är det den dyraste öländska väg som ännu inte gjorts!”
Peter Boström

När Mörbylånga kommun nu på egen hand tvingas försöka lösa förbifarten så har prislappen ökat från 16,8 miljoner kronor till 30 miljoner.

Då är heller inte årets arbeten på Trollhättevägen och Köpmangatan inräknade, de där 6,6 miljonerna...

Visserligen startade Guldfågeln inte förrän 1975, men även med öländska mått så är 45 års velande kring en tillfartsväg en ofattbart lång tid!

Per kvadratmeter är det också den dyraste öländska vägen som ännu inte gjorts!

Peter BoströmSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons