Annons

Ledare: ”Ölands största trafikfara ligger i Kalmar!”

Under två års tid har Trafikverket utrett det vi kunde sagt direkt. Köerna på Ölandsbron beror på usla på- och avfarter!
Publicerad 13 oktober 2020
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.
Trafikverket har nu äntligen börjat titta på avfarterna från Ölandsbron. ”De verkliga orsakerna till köerna på Ölandsbron”, som Ölandsbladets chefredaktör Peter Boström kallar dem.
Trafikverket har nu äntligen börjat titta på avfarterna från Ölandsbron. ”De verkliga orsakerna till köerna på Ölandsbron”, som Ölandsbladets chefredaktör Peter Boström kallar dem.Foto: Arkiv

Beslutet om utredning togs 2018 och sedan dess har Trafikverket studerat trafiken på och kring Ölandsbron. Barometern har gjort en bra redogörelse för det som tagit Trafikverket över två år att komma fram till.

Det visar sig att största problemet för Ölands och Ölandsbrons del ligger i Kalmar. Vilket Ölandsbladet på ledarplats med envetenhet bankat in i stort sett sedan brons tillkomst...

Annons

Dels handlar det om avfarten vid Tallhagen, där ett körfält går mot Kalmar City och ett körfält som tar trafiken vidare mot E22, Hansa City och Guldfågeln Arena. Inte lätt att styra rätt för en utsocknes.

Men framför allt så kör det ihop sig vid Hansa-rondellen, där trafikanter på väg från Öland tvingas sakta ned ordentligt för att kunna begripa sig på hur man tar sig ned på E22:an eller alternativt kör rakt fram mot Ikea.

Dessa två Kalmarplatser är de värsta som finns - för Öland. Det är här trafiken hakar upp sig, det är här olyckorna inträffar och det är här som grunden läggs för de långa köerna när sommartrafiken är som intensivast.

Det återkommer också i undersökningar med besökare om deras Ölandsvistelse, att de långa köerna på Ölandsbron är en orsak till att människor tvekar på att återkomma till ön.

För de som hatar turister, fritidshusägare och dagsbesökare på ön så är avfarterna perfekt, eftersom det avskräcker från fler Ölandsbesök.

För oss andra är det katastrof.

Det är ju framför allt trafiken mot fastlandet som brukar köra ihop sig och oftast på söndagseftermiddagarna eller i samband med olyckor i sommartrafiken.

Men visst finns det även sådant på Öland som skulle kunna förbättra trafikflödet på Ölandsbron.

Möllstorpsrondellen vid avfarten mot Färjestaden är felkonstruerad. Trafikflödet blir för långsamt och det blir farligt när det börjar växa till sig en stillastående kö långt in på Ölandsbron. Den som är ny på Ölandsbron har ingen aning om varför höger körfält står stilla och att det vänstra körfältet är att föredra för den som ska vidare norrut.

Vidare så är trafikplats Algutsrum en av de mest absolut mest olycksdrabbade korsningar vi har på Öland. Trafiken är tät och bara en liten olycka i ambitionen att försöka svänga på eller av vid Algutsrum renderar snabbt långa köer på väg 136, Ölands pulsåder.

Annons

Att Vägverket nu äntligen tycks komma till skott och lokaliserat Ölandsbrons problempunkter ger hopp för framtiden.

Faktum är att om man lyckas komma till rätta med Ölandsbrons på- och avfarter så skulle det ha betydligt större betydelse för Öland än 400-miljonersplanerna på att göra om hela väg 136 från bron till Borgholm!

”Dessa två Kalmarplatser är de värsta som finns - för Öland. Det är här trafiken hakar upp sig, det är här olyckorna inträffar och det är här som grunden läggs för de långa köerna när sommartrafiken är som intensivast.”
Peter Boström
Peter BoströmSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons