GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Ledare: Nu måste vi lägga till ”innan det händer en olycka - igen”!

Ni vet det där om att ”något måste göras innan det händer en olycka”...
Publicerad 19 oktober 2021 • Uppdaterad 19 oktober 2021
Cykelolyckan på Hantverkargatan i Färjestaden sätter återigen fingret på Ölands många olycksdrabbade trafiksträckor. ”Mycket skulle kunna gå att åtgärda med små medel”, skriver Ölandsbladets ledare.
Cykelolyckan på Hantverkargatan i Färjestaden sätter återigen fingret på Ölands många olycksdrabbade trafiksträckor. ”Mycket skulle kunna gå att åtgärda med små medel”, skriver Ölandsbladets ledare.
Foto: Peter Boström

I söndags morse vid tio-tiden kom larmet. Det där som så många varnat och oroat sig för.

Påkörd person på Hantverkargatan vid idrottsplatsen i Färjestaden.

På olycksplatsen rådde tryckt stämning. Ambulans- och räddningspersonal fick den där blicken i ögonen som alla reportrar känner igen. Den blicken som talar om att nu är det allvar.

För många, nästan alla, kan relatera till olyckan. Tänk om det var mitt barn, tänk om det varit någon jag känner som var inblandad, tusen tankar.

Grannar som skyndar till. De beskriver olycksriskerna - ”har bara väntat på att något skulle hända”.

Kring idrottsplatsen i Färjestaden rör sig 600 medlemmar, mest barn. Finns inte en skola på Öland med fler människor.

Det finns massor av vägar, korsningar och områden på Öland som har liknande beskrivningar där ”något måste göras innan något händer”.

Nedre vägen mellan Mörbylånga och Färjestaden nämns ofta. Hastigheterna är höga och vägen starkt trafikerad.

Östra Öland saknar helt cykelväg, vilket exempelvis föräldrar till barn vid Gårdbyskolan gång på gång försöker lyfta fram. Trafiken är måhända inte lika strid som på västra sidan av ön, men det finns inte en förälder som vinkar av sin cyklande son eller dotter till skolan som inte förmanar om att vara försiktig på landsvägen.

Trafikverkets projekt kring väg 136 har olyckligtvis kommit att hamna i diket. Miljonerna som avsatts för Ölands huvudled frös inne eftersom ölänningarna inte ville göra om vägen.

Ja, det är så det har låtit. Felaktigt förstås. Det finns förvisso ett tufft motstånd mot tre-filiga lösningar, men det finns inte en ölänning som inte anser att väg 136 behöver trafiksäkras.

På projektsträckan brofästet-Borgholm finner vi farliga korsningar i Algutsrum, Stora Rör, Rälla, Solliden. I söder och norr om projektsträckan så finns olycksdrabbade korsningar/avtagsvägar vid Djupvik, Sandvik och Föra, samt den så kallade Almérskorsningen i Björnhovda.

Allt går inte att bygga bort. Allt går inte att ändra på en gång.

Men en del går faktiskt med väldigt enkla medel att göra något åt utan att det behöver kosta miljoner. Ett par större vägkrukor eller fartgupp som håller ner hastigheten.

Hantverkargatan i Färjestaden är absolut ett sådant område. Lyckligtvis beskrivs skadorna från sjukhuset på den tolvåriga flickan som lindriga. Men i stället för att säga ”innan det händer en olycka”, så får vi nu lägga till ”innan det händer en olycka - igen”.

Peter BoströmSkicka e-post