Ledare: ”Med Michelinstjärnan kan Öland fortsätta bygga på något gott!”
Absolut inte så att det varit mörkt på den öländska restauranghimlen. Men den där ledstjärnan, juvelen i kronan - har saknats de senaste åren.
Jag vet det och förmodligen ni också, det finns fantastiska kök på Öland. Det vattnas i munnen bara jag tänker på Trädgårdsgatan 26 i Borgholm eller Eksgården i Gårdby.
Men sedan Karin och Ove Fransson drog sig tillbaka från Hotell Borgholm för två och ett halvt år sedan har Öland saknat ett verkligt dragplåster.
Det tar tid att fånga upp en fallen mantel. Christofer Johansson har inte gjort någon hemlighet av att han har höga ambitioner. Den förhållandevis unga talangen har på bara två år tagit upp Hotell Borgholm i allsvenskan igen.
Och det gynnar hela Öland!
”Matfolk drar matfolk! Och så kallad mat-turism är en av de starkast växande resandeformerna.”Peter Boström
Ett par på kulinarisk upptäckarresa må äta sin lördagsmiddag på Hotell Borgholm, men fredagsbistron kanske man hittar i Färjestadens hamn och söndagslunchen någonstans i Stora Rör.
Matfolk drar matfolk! Och så kallad mat-turism är en av de starkast växande resandeformerna.
Så sent som i maj genomförde de bägge Ölandskommunerna och Ölands Turistorganisation en digital after work med syfte att synliggöra det kulinariska Öland. Den där Michelinstjärnan som Hotell Borgholm nu fått kunde inte blivit en bättre start på det projektet!
För att förstå utmärkelsens betydelse så ska ni veta att det bara finns 19 restauranger i Sverige som har en stjärna eller fler i Guide Michelin. Av de 19 restaurangerna så är det enbart tre av dessa som återfinns utanför Stockholm, Göteborg och Malmö.
Med idrottstermer så kan vi med fog kalla den svenska avdelningen av Guide Michelin för allsvenskan. Men vi har flera restauranger och caféer som får mycket höga betyg i White Guide, som väl närmast är att betraktas vid Superettan i en jämförelse.
I White Guide hittar vi bland flera exempelvis Strandnära i Stora Frö och Borgholmsrestaurangerna Gamla Televerket och Lundgrens garage.
Att Öland på det här sättet har positionerat sig under pandemiåret bådar väldigt gott inför framtiden. Det tyder också på att restaurangerna inte glömt bort hur viktiga ölänningarna och fritidshusägarna är för deras rörelser, att det ger en grund för att kunna bygga vidare på den så kallade mat-turismen där besökarna kommer utsocknes ifrån.
Med Hotell Borgholms Michelinstjärna kan Matlandskapet Öland fortsätta att bygga på något gott!