GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Ledare: ”Höjd hastighet och regkrav på A-traktorer skulle gynna trafiksäkerheten!”

Det finns lagar kring A-traktorer som borde ses över. Obligatorisk registreringsskylt baktill och en höjning av hastighetsgränsen till jämförbara fordon borde vara en självklarhet.
Publicerad 15 november 2021 • Uppdaterad 16 november 2021

De senaste åren har tidningen haft en återkommande dialog med läsekretsen gällande A-traktorer. Det är läsare som är förbannade och som kräver ”åtgärder” mot de unga A-traktorförarna.

Men lika många är faktiskt kontakterna med föräldrar till ungdomar som kör A-traktorer. Föräldrar som i många fall mår dåligt över hur omgivningen ser på deras söner och döttrar. Alla A-traktorförare dras över samma kam och utmålas som mer eller mindre kriminella.

En förtvivlad pappa hörde av sig efter en ny tråd i den lokala facebook-tråden där den vuxna allmänheten tävlade i att beskriva A-traktorförarna som hemskare än hemskast:

”Som förälder är det fruktansvärt. Vi föräldrar målas ut som medskyldiga, men det är inte det värsta. Det värsta är att alla motorungdomar, även de som är hur noga som helst med både säkra maskiner och trafikregler beskylls vara brottslingar.”

Pappan önskade att den ”allmänhet” som uppfattat trafikbrott verkligen noterade fordon och förare, ”precis som man gör med bilar”. Alltså att exempelvis polisanmäla just den där specifika röda A-traktorn/föraren med dess kännemärken ”som kör som en dåre på Storgatan”.

Märkligt nog så finns de inga krav på registreringsskyltar baktill på A-traktorer. Obegripligt och orimligt, då EU-mopeder och så kallade mopedbilar, måste ha skyltar baktill för lätt identifiering.

I och med att kommunikationerna skärs ned på landsbygden så ökar antalet A-traktorförare. På bara ett år har antalet A-traktorer ökat med cirka 27 procent till totalt fler än 36 000 fordon i Sverige. Bara den som är född och uppväxt i en liten by på Öland förstår vilken frihet den där mopeden eller A-traktorn innebär.

Riksdagen har tillsatt en utredning kring våra A-traktorer och resultatet av den utredningen förväntas vi få i november 2022. En åtgärd borde vara att höja hastighetsbegränsningen från 30 kilometer i timmen till 45, för ombyggda personbilar (som är den A-traktormodell som nästan alla använder). Med exakt samma utbildningskrav borde A-traktorer kunna framföras i samma hastighet som EU-mopeder och mopedbilar.

Antalet personskador i olyckor där A-traktorer var inblandade ökade med över 50 procent 2020. Infrastrukturminister Tomas Eneroth är inne på att en ökning av hastighetsgränsen från 30 till 45 kilometer i timmen skulle ge ett bättre och trafiksäkrare flöde på våra vägar.

Det skriver alla pendlare, som i morgondiset på Ölandsbron hamnat bakom en laglydig A-traktor och tvingats till hastiga inbromsningar, under på.

Nya lagar kring våra A-traktorer med exempelvis regskyltar och hastigheter skulle gynna trafiksäkerheten för alla!

Peter BoströmSkicka e-post