Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Ledare: Gota Media storsatsar på journalistiken

I veckan presenterades en god nyhet för oss anställda på Gota Media men framförallt för våra läsare: framöver kommer en storsatsning att göras på journalistiken.
Ölandsbladets redaktion i Borgholm.
Ölandsbladets redaktion i Borgholm.
Foto: Kenth Jönsson
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.

Den så kallade läsaraffären blir allt viktigare för tidningar av idag. När annonsintäkterna minskat, det senaste året främst beroende på coronapandemin, blir det allt viktigare att många vill läsa tidningarna och framförallt betala för innehållet.

Ölandsbladet ingår i Gota Media, med koncernkollegor som Kristianstadsbladet, Blekinge Läns Tidning, Borås Tidning, Smålandsposten och Barometern. I veckan tog Gota Medias styrelse beslut om att stärka redaktionerna med 25 journalisttjänster och samtidigt görs en mångmiljonsatsning på fortbildning av befintlig personal.

Satsningen möjliggörs genom det goda resultat som Gota Media uppnått under år 2020, bland annat genom en stark tillväxt i prenumerationsintäkter. Totalt investeras 40 miljoner kronor i nya kompetenser och fortbildning, fördelat över tre år.

Det tyder på en stark framtidstro i en bransch där annars många pessimister tror på tuffare tider för tidningar.

Med den nya satsningen vill Gota Media göra ytterligare ansträngningar för att nå nya läsargrupper. För den som vill ta del av sina nyheter digitalt – och ni blir allt fler – kommer nysatsningen att leda till fler journalister som har sitt fokus på att presentera materialet på webbar och appar. Innehållet och läsupplevelsen ska förbättras och målgruppen 25-40 år är extra intressant för tidningarna när det gäller det digitala fokuset.

Numera är det allt färre som klagar på att innehållet på tidningarnas sidor är låst. De flesta har full förståelse för att det inte är gratis att producera nyheter. Om man är beredd att betala för Netflix eller Spotify måste man också vara beredd att betala en slant också för nyhetsmaterial.

Men fortfarande står papperstidningen stark och med fler journalister blir det mer och bättre material också för den tryckta upplagan.

Exakt vad nysatsningen kommer att innebära för Ölandsbladets del vet vi inte idag. Men vi kan glädjas åt att tillhöra en koncern som satsar på kärnan i tidningsverksamheten: journalistiken.

Läs mer