Ledare: ”Enklare att slåss mot väderkvarnar än Trafikverket!”
Don Quijote hade sina väderkvarnar att slåss emot, andra som tampas mot Trafikverket har det ännu tuffare. Full förståelse för om Ola Nilsson och de andra som drabbats i samband med vägomläggningen mellan Stora Brunneby och Torngård känner total uppgivenhet.
Vägen på sydöstra Öland har varit föremål för kritik under många år. Att vägen till sist skulle fixas till med ny beläggning var välkommet. Men sedan gick det mesta snett.
Oljandet och sedan att lägga på stenarna (något fint grus var det inte) startade i slutet av april - perfekt tajming för att hamna mitt i ensilage-skörden. De tunga maskinerna sjönk ned i den varma och mjuka beläggningen. Följden blev djupa spår och att såväl traktorer som övriga fordon spred stenar vilt omkring sig.
Tidpunkten för arbetet var illa vald. Det heter att trafikanterna borde tagit andra vägar, som ju inte finns. Vidare hänvisar/skyller Trafikverket på att underentreprenören satt upp en skylt som manat till försiktig körning. Med den skylten så friskriver sedan Trafikverket/underleverantör sig allt ansvar för följderna.
Om den där lilla skylten har funnits på plats innan den nya beläggningen gav vika eller stenarna började vina finns det olika åsikter om. Lantbrukaren Ola Nilsson påpekar i sina skadeståndsanspråk att skyltarna kom upp i efterhand. Bara självrisken kostade Nilsson 14 000 kronor.
Men eftersom Trafikverket inte är en myndighet på det sättet, går inte beslut att överklaga i förvaltningsdomstol. Trafikverket är försvarsadvokat, jury och domare samtidigt.
Den som har synpunkter, eller anser sig ha bevis, på att Trafikverket har fel, måste ta saken till ”vanlig” domstol. Detta med risken att det kan bli riktigt dyrt att förlora ett civilt tvistemål.
Varje år får Trafikverket någonstans mellan 3000 och 4000 skadeståndsanspråk emot sig. Mindre än tio procent har ens något för sina anspråk.
Här är en juridisk bakgård som borde ses över. Också Trafikverkets beslut måste kunna bedömas av en utomstående part, utan risk för drabbade att ruineras ännu mer än skadorna på fordonen redan kostat att fixa.