GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Ledare: ”En kabel gick av - sedan var Öland utan telefoni igen”

En enda kabel gick av, sedan var stora delar av Öland utan telefoni under flera dagar. Händelsen kräver omedelbara åtgärder av krismyndigheterna!
Publicerad 25 april 2022
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.
En kabel ur funktion, det får inte vara så enkelt att frånkoppla Öland från övriga världen. Nu har det hänt igen för andra gången på bara ett par månader. ”Och det får absolut inte ta en halv vecka för att laga felet”, tycker Ölandsbladets ledarredaktion.
En kabel ur funktion, det får inte vara så enkelt att frånkoppla Öland från övriga världen. Nu har det hänt igen för andra gången på bara ett par månader. ”Och det får absolut inte ta en halv vecka för att laga felet”, tycker Ölandsbladets ledarredaktion.Foto: Peter Boström, Skärmdump

Vårt kommunikationsnät får helt enkelt inte vara så sårbart. Och nästan ännu värre – att inte felet åtgärdas förrän efter flera dagar. Det är andra gången på mindre än nio månader som två av våra största nätverksjättar orsakat samma problem.

Det är en skam. Och där Öland just nu befinner sig i brytningsläget för att släcka ned det traditionella telefonnätet av koppar påvisas allvarliga brister i vårt kommunikationssystem.

En telejätte kan aldrig gömma sig bakom ord som att bollen ligger hos underleverantörer. Jodå, så rapporterades det från Telenors pressjour till Sveriges Radio Kalmar under söndagskvällen: ”Sjökabeln ägs av en underleverantör och därför har det dröjt”.

Öland har ett svajigt mobilnät. Det räcker att ta en titt på telefonjättarnas täckningskartor för att se brister.

Men att Telenor och Tele2 delar på en kabel över Kalmarsund, vilken sedan vid en skada gör att så många människor blir utan möjlighet att kommunicera med omvärlden är till och med värre – det är en samhällsfara.

Med dagens omvärldsläge har varje land börjat se över sin krisberedskap. Hur skulle vi klara av en krissituation? Var finns våra största brister? Och var är vi som mest sårbara?

”En viss form av jourverksamhet måste ett helt landskap kunna utkräva.”

För Ölands del så har mycket av frågorna handlat om Ölandsbron. Fullt förståeligt, då det är vår livsnerv med vars hjälp vi kan få tillgång till både mat och sjukvård.

I beredskapsplanen finns färjor som ska anlöpa från andra områden i landet. Men hur är det med el- och kommunikationsnätet? Det får inte vara så enkelt att en olycka, eller den som vill ställa till med sattyg, på sekunden stänger av hela Öland.

Alltså, nummer ett, sprid riskerna! Fler kablar och mottagningsstationer.

Nummer två, en viss form av jourverksamhet måste ett helt landskap kunna utkräva. Det ska inte behöva ta en halv vecka för ett landskap att bli kompatibelt att kommunicera med omvärlden!

Kunder har rätt att kräva bättring och få valuta för vad de betalar. Men frågan är viktigare än så. Det finns anledning för Ölands båda kommuner att tillsammans med länsstyrelsen titta över kommunikationerna till och från Öland.

Det är faktiskt rent av en livsviktig fråga.

Peter BoströmSkicka e-post