GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Ledare: En haverikommission vore på sin plats för KLT!

Alltså, Kalmar Länstrafik AB... KLT... verkar verkligen inte vilja ha några bussresenärer på södra Öland.
Publicerad 22 november 2021
Inte en dag utan klagomål på KLT. En ordentlig översyn borde göras av busstrafiken på Öland, anser Ölandsbladets ledarredaktion.
Inte en dag utan klagomål på KLT. En ordentlig översyn borde göras av busstrafiken på Öland, anser Ölandsbladets ledarredaktion.Foto: Andreas Yngvesson

För egen del försöker jag mellan varven, av miljöhänseende, att ta bussen från Färjestaden till Borgholm. Det är våra två absolut största tätorter på Öland.

Mina arbetstider är inte särskilt krångliga. 08 till 17 är de mest vanliga kontorstider vi har i Sverige. Men att försöka kombinera Sveriges mest vanliga kontorstider, mellan Ölands i särklass största orter, ihop med KLT:s erbjudande av bussalternativ är en prövning.

Någon direktbuss mellan Färjestaden och Borgholm går inte alls. Och bara det är bedrövligt.

Den från Färjestaden som vill landa sitt kontorsjobb i Borgholm vid 08.00 på måndag morgon kan ta en buss 06.33 och efter en turné på östra Öland landa vid Borgholms busstation en och en halv timme senare.

Med en förstående arbetsgivare som medger att man ramlar in på jobbet 08.25 så kan man ta en senare buss som går 07.21. Den bussturen tar en timme och fyra minuter och inkluderar ett bussbyte i Tallhagen på Kalmarsidan med en knapp kvarts väntan i friska och förhoppningsvis regnfria luften.

För egen del så försökte jag mig på att ta buss 104 från Färjestaden till Glömminge klockan 08.17. App-betalningen strulade, men en vänlig chaufför lät mig åka med ändå.

Dessvärre så var anslutningsbussen från Färjestaden försenad, varför bussen mot Borgholm missades och det blev en halvtimmes väntan i minusgrader i Glömminge på nästa buss.

Tiden användes till att ringa KLT:s kundtjänst och försöka reda ut varför inte betalningsappen fungerade. Efter en kvarts väntetid, en omkoppling och en tillmötesgående kundmottagare så var problemet löst en halvtimme senare.

”I stort sett varje dag hör vi om de här busskomplikationerna på Öland. Stackars chaufförer som tvingas möta upprördheten ute på fältet.”

Det visade sig att KLT helt enkelt bytt app eller genomfört någon slags uppdatering utan att meddela sina kunder, i vart fall inte mig. Trots allt är jag inte helt oteknisk och lyckades byta ut appen, för att sedan fortsätta mitt bussäventyr mot Borgholm.

I förra veckan läste jag Yvonne Berglöfs insändare, ”Bussen som försvann…”, om hennes försök att ta bussen från Nedra Västerstad till Mörbylånga.

I stort sett varje dag hör vi om de här busskomplikationerna på Öland. Stackars chaufförer som tvingas möta upprördheten ute på fältet.

Och då talar vi ändå om de områden på ön där det faktiskt finns någon busstrafik alls att prata om.

Regionpolitiker borde göra en ordentlig översyn av KLT. En haverikommission vore snarast på sin plats!

Peter BoströmSkicka e-post