GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Ledare: Det hette att Öland skulle samarbeta - nu avvecklas det lilla samarbete vi har kvar!

För fyra år sedan röstade vi om att Öland skulle förbli två kommuner. I stället skulle det bli ett större samarbete. Men just nu håller vi på att avveckla det lilla samarbete som finns kvar.
Publicerad 9 juni 2022
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.
I stället för att bli en kommun skulle samarbetet mellan Ölands båda kommuner öka. Fyra år senare är det lilla samarbete som finns kvar på väg att avvecklas. Väg 136, försvaret, bussar, strandskydd, bygglov, skolor - exemplen där kommunerna borde kunna samarbeta är många, tycker Ölandsbladets ledarredaktion.
I stället för att bli en kommun skulle samarbetet mellan Ölands båda kommuner öka. Fyra år senare är det lilla samarbete som finns kvar på väg att avvecklas. Väg 136, försvaret, bussar, strandskydd, bygglov, skolor - exemplen där kommunerna borde kunna samarbeta är många, tycker Ölandsbladets ledarredaktion.Foto: Peter Boström

Den öländska räddningstjänsten går i januari 2023 upp i Räddningstjänst Sydost där nio kommuner samarbetar och organiseras ihop.

Kvar inom Ölands kommunalförbund, som är Mörbylånga och Borgholms samorganisation, finns då bara turism och it.

Tidigare hade vi gemensamt näringslivskontor, men det splittades upp på de bägge kommunerna, trots besvikelse från Företagarna på Öland.

Cykelprojektet fyr till fyr under Eddie Forsman och Christer Pettersson var ett av de största infrastrukturprojekten någonsin i Ölands historia och drevs tillsammans av kommunerna innan också det skrotades. Någon helt färdig produkt lär vi aldrig få se.

”De som röstade nej och trodde på löften om ett ökat samarbete blev förda bakom ljuset. Var kommun sköter sitt.”

”Nej till en kommun-sidan” gick till val med en dagordning om att i stället för sammanslagning öka samarbetet mellan de båda Ölandskommunerna. Fyra år efter valet kan vi konstatera att vi idag mer än någonsin har två kommuner och att det mellan kommunerna är mer avveckling än utveckling.

De som röstade nej och trodde på löften om ett ökat samarbete blev förda bakom ljuset. Var kommun sköter sitt.

Visst hade det funnits fördelar med ett samarbete eller rent av en kommun?

Försvarsfrågan är oerhört viktig. Just i detta skrivande nu så patrullerar ett amerikanskt Nato-fartyg på 207 meter (ungefär två fotbollsplaner för att ha en jämförelse) fram och tillbaka knappt två och en halv landmil från östra Öland. Det är bara ett av många bevis på hur Nato ofta prioriterar Öland vid övningar och visar öns militära betydelse.

Någon form av gemensam krisorganisation vore att föredra, i stället för att kommunalråd ska jaga varandra för eventuella undertecknande av frågor och vädjanden till försvarsmakten.

Skolproblematiken? Mörbylånga kommun kunde lärt av hur Borgholm testat att bussa sjätteklassare från småskolorna till centralskolan och funnit att det inte alls blev bra.

Buss-bekymren. Samma i båda kommunerna. Och ingen gemensam knutpunkt.

Om det funnits samarbete kring infrastrukturen så hade vi förmodligen redan nu haft en trafiksäkrare väg 136. Men de miljonerna rök i Regionens trafikplan, på grund av saktfärdighet och oliktänk i två kommuner.

Gemensam expertis på juridik - bygglov, strandskydd och så vidare - med tanke på vårens nyhetsflöde, skulle det kunna vara något?

Exemplen på möjligheter till samarbeten är många. Antalet öar det handlar om är en.

Peter BoströmSkicka e-post