Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Ledare: ”Det där att inte tänka på vad Öland kan göra för dig, utan vad du kan gör för Öland!”

Alla som berörs av en nybyggnation har rätt att överklaga. Men det är heller ingen skyldighet!
”Jag kan överklaga, jag har rätt till det, men vilken betydelse får min överklagan för den ö jag tycker så mycket om? Kanske kan jag stå ut med en viss olägenhet om det totalt sätt kan bli något bra?”, skriver Ölandsbladets Peter Boström om den alltmer infekterade konflikten kring alla överklagningar.
”Jag kan överklaga, jag har rätt till det, men vilken betydelse får min överklagan för den ö jag tycker så mycket om? Kanske kan jag stå ut med en viss olägenhet om det totalt sätt kan bli något bra?”, skriver Ölandsbladets Peter Boström om den alltmer infekterade konflikten kring alla överklagningar.
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.

Det är en ständigt återkommande debatt på Öland, som går lite grann i vågor.

Just nu är frågan mer het än vanligt - vem eller vilka äger egentligen rätt att överklaga?

Det enkla svaret är - alla berörda grannar.

Lagen är tydlig. Den gör ingen skillnad på var du är skriven. Det handlar om din fastighet och din rätt att ha åsikter kring den.

Därmed faller argumenten som vi inom media ofta får till oss: ”Sommargäster borde fan inte ha rätt att överklaga!”.

Den rätten har som sagt alla. Är det att skapa polarisering, ett fint ord för motsättningar, att media berättar att den som överklagar är fritidshusägare?

Nej, anser jag. Motsättningarna finns där redan.

Det senaste året har verkligen aktualiserat frågan kring ”rätten” att överklaga. Pandemin har exempelvis satt saker på sin spets. På Öland, liksom andra turistorter såsom skärgårdskommunerna på Västkusten, lyftes hemtjänstens problematik i somras.

Flera kommuner begick lagbrott när de med begränsad bemanning prioriterade hemtjänst för de som var skrivna i deras kommuner. Ett exceptionellt läge som ändå naggade i kanten på ”rätten” i den ort man har sin fritidsfastighet.

Många landsbygdskommuner delar problematiken. Urbaniseringen, utflyttningen från glesbygden, slår hårt mot ortsbefolkningen som bor kvar. Jobben, servicen och föreningarna försvinner.

Hur kan vi skapa sysselsättning, boende och alternativ service för de som vill bo på landet?

"På Öland klarar sig inte den ena sida utan den andre, så enkelt är det. Sedan kan man komplicera förhållanden mellan hel- och deltidsboende hur mycket man vill."

Vi kan prata om polarisering, motsättningar mellan fritidsboenden och året runt-boende. Men så oerhört mycket viktigare är att tala om f-ö-r-u-t-s-ä-t-t-n-i-n-g-a-r.

På Öland klarar sig inte den ena sida utan den andre, så enkelt är det. Sedan kan man komplicera förhållanden mellan hel- och deltidsboende hur mycket man vill.

Utan fritidsboenden kan vi sätta en vägbom på Ölandsbron efter säsongen. Dåraktiga projekt bör förstås motarbetas. Men att säga nej till allting - kommer göra att den ö som fritidshusägaren längtar att besöka tynar bort.

Där någonstans kan jag som fritidshusägare göra ett val. Jag kan överklaga, jag har rätt till det, men vilken betydelse får min överklagan för den ö jag tycker så mycket om? Kanske kan jag stå ut med en viss olägenhet om det totalt sätt kan bli något bra?

Det där att inte tänka på vad Öland kan göra för dig, utan vad du kan göra för Öland...

Läs mer