GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Ledare: ”Det är klart att ölänningar kan sin egen väg bäst!”

Alltså, jag kan ha fel, men...är det inte ölänningarna som kan sin egen väg bäst själva?
”Säkra utfarter, gång- och cykelväg och en bättre påfart till E22:an!” Så används 370 miljoner för att skapa en bättre trafiksituation på Öland, tycker Ölandsbladets Peter Boström och dömer ut 2+1-planer.
”Säkra utfarter, gång- och cykelväg och en bättre påfart till E22:an!” Så används 370 miljoner för att skapa en bättre trafiksituation på Öland, tycker Ölandsbladets Peter Boström och dömer ut 2+1-planer.
Foto: Arkiv
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.

Borgholmarna surar, tycker att Mörbylånga segat som vanligt. Att det är så dags nu att komma med synpunkter på hur väg 136 ska bli trafiksäkrare och bättre.

I sak har Borgholmarna rätt. Mörbylånga har efter 15 år fattat vad som är på väg att hända med gamla väg 136.

Men sällan har den gamla klyschan ”bättre sent än aldrig” suttit bättre.

För, om man nu ska använda en annan gammal sanning - ”det är så dags att börja vissla om läppen redan är väck!”.

Lägger vi Algutsrum under asfalt så kommer Algutsrum att förbli under asfalt. Studera gärna Trafikverkets plan för ombyggnationen av Algutsrum så förstår ni vad jag menar.

370 miljoner kronor finns avsatta för att ”göra om” väg 136. Det är Ölands halspulsåder. Och operationer vid halspulsådror bör göras med försiktighet.

Jag pendlar själv mellan Färjestaden och Borgholm. Frågar du mig så finns inte önskemål om tre filer någonstans på en önskelista, vare sig den innehåller fem, tio eller ens tjugofem punkter.

Nummer ett är trafiksäkra utfarter - Algutsrum, Glömminge, Stora Rör, Rälla och Slottsruinen.

Nummer två är separat gång- och cykelväg för att säkra de helt oskyddade trafikanterna.

Hur mycket som finns kvar av de 370 miljonerna sedan, det vet jag inte. Men håll i hatten, jag skulle inte ha något emot att låta efterskänka eventuellt kvarvarande slantar till fastlandet. För på- och avfarten till E22:an i Kalmar är en katastrof. Den som i sommartrafiken försöker hitta av eller på E22 bör nästan ha en bilskolelärare vid sin sida, för det är sannerligen inte enkelt och att köer uppstår då ovana Ölandsresenärer ska försöka ratta rätt i filerna är naturligt.

"Men vad vet jag? Jag är ju bara ölänning och sådana brukar ju inte Trafikverket lyssna på..."

Till sist. Öländsk busstrafik har en supernaturlig knutpunkt. Det kan faktiskt finnas få så naturliga knutpunter i världen för bussar som vid Ölandsbron, där öns alla vägar knyter samman.

Varför i...(plats för valfri svordom), envisas Trafikverket med att fortsätta jobba med Algutsrum som Ölands busstation? De talar om ”tidsvinster” med 2+1-vägar på väg 136, men nämner ingenstans om den tidsförlust som bussresnärer från södra och mellersta Öland får genom att först åka norrut till Algutsrum för att ta buss mot fastlandet.

Kan någon förklara för Trafikverket att det blir ett öde asfaltlandskap som inte kommer nyttjas av mer ön en tredjedel av eventuella busspendlare?

Men vad vet jag? Jag är ju bara ölänning och sådana brukar ju inte Trafikverket lyssna på...

”Säkra utfarter, gång- och cykelväg och en bättre påfart till E22:an!” Så används 370 miljoner för att skapa en bättre trafiksituation på Öland, tycker Ölandsbladets Peter Boström och dömer ut 2+1-planer.
”Säkra utfarter, gång- och cykelväg och en bättre påfart till E22:an!” Så används 370 miljoner för att skapa en bättre trafiksituation på Öland, tycker Ölandsbladets Peter Boström och dömer ut 2+1-planer.
Foto: Maria Wiell

Läs mer