Kundvagnens psykologi del III
I begynnelsen var handel. Handel skapar än mer handel. Handel är alla näringars moder. Utan handel dör Sverige. Men då gäller det att dra handeln till sig, den kommer inte själv.
Vid ett tillfälle berättade möbelhandlare Törnquist i Persnäs att han var en av de 20 möbelhandlare i Sverige som sålde flest Hästen-sängar, kvalitetssängen, som alla känner till. Detta var ju en helt otrolig prestation av en möbelhandlare på norra Öland. Hur gick det till? Törnquist berättade då att han alltid avsatte fyra procent av omsättningen till marknadsföring, alltid, även när det gick dåligt, och särskilt då. Möbelbutiken i Persnäs blev sålunda med åren en av de mest kända i södra Sverige; dit for man från alla håll för att köpa kvalitetssängen Hästen, en sådan säng som man köper en gång i livet.
Den törnquistska visdomen kunde hela Öland använda för att vända handelsströmmarna inte från Kalmar till Öland utan via Kalmar och till Öland. Det skall vara naturligt att efter besöken i den centrala handelsmetropolen ställa kosan till Öland för att där inhandla vad stormarknaderna inte förmår erbjuda, det lilla men kräsna kvalitetsutbudet, delikatesserna, osten, de snygga modekläderna, de naturliga produkterna från jordbruket och fisket, kanske storköp av lök, potatis, morötter, bruna bönor etc . och kroppkakor! Möbler, snickerier, antikvariska böcker, öländskt öl, svagdridcka i kaggar och vin, kanske whisky, etcetera.
Öland har tusen och en möjligheter inom sin region, men det måste bli känt. Detta gör sig inte självt, det behövs samverkan. De båda ölandskommunerna har sitt öländska kommunalförbund och något liknande kunde man också tänka sig för handeln: Ölands Handelsförbund, som lägger upp den gemensamma strategin från norr till söder, kampanjer och extrapris, specialiteter och öländska erbjudanden. Öland kan dra nytta av det som sker i Kalmar istället för att stå vid sidan av.
Handel föder handel, dra den till Öland.