Goda siffror för den öländska turistnäringen
I veckan presenterades statistik från Statistiska Centyralbyrån som visar att Öland håller platsen som turistmagnet nummer ett i länet. Man gör det med stil, dessutom.
Under 2017 har Öland ökat antalet gästnätter med över 100 000. Totalt hade Öland 1,4 miljoner gästnätter, en trend som varit uppåt de senaste tre åren.
Det är strålande siffror där Öland visar att ön är outstanding som turistdestination i Kalmar län. Över 53 procent av besökarna i länet kommer hit. Öland är helt enkelt storebror när det gäller turism.
Turistchefen Staffan Smedfors lämnade sitt jobb tidigare i våras och det är en tjänst där ingen blivit långvarig de senaste tio åren.
Men trots en viss turbulens inom den organisation som ska få besökare till ön, har man ändå lyckats med sitt jobb: allt fler väljer Öland som semesterplats.
Vi är alla beroende av turismen, på ett eller annat sätt. Det finns de som har butiker och verksamheter som inte skulle finnas utan turismen.
Men även de året-runt-butiker som finns behöver det extra uppsving som turismen ger. Utan den hade ägarna kanske varken orkat eller kunnat driva sin verksamhet vidare.
Många är de ungdomar på Öland som får sina första intryck av arbetslivet via ett sommarjobb inom turistnäringen.
Hantverkarna får mer att jobba då turistnäringen ständigt måste utvecklas och bygga nytt och hålla sina anläggningar fräscha.
Vad beror uppsvinget i antalet gästnätter på då? Välriktad marknadsföring? Tur med vädret? Bra evenemang?
Säkert är det en kombination av många faktorer. Men vi kan alla glädjas åt de goda siffrorna och samtidigt inte låta oss nöja. Åt vädret och vattentemperaturer kan vi inget göra. Men vad gäller allt övrigt gäller det hela tiden att bli lite bättre: bättre boende, bättre service, bättre mat, bättre evenemang.
Öland har alla förutsättningar att få en strålande turistsäsong även 2018.