Annons

Den ständiga jakten på bilister

Entusiasmen frodas på alla fordonsträffar som anordnas på Öland. Men annars ses ofta bilismen som något allt annat än positivt: skatter och pålagor i en ständigt strid ström gör livet lite surare för bilägare.
Publicerad 2 februari 2020
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.

Man kan ha många synpunkter på bilar och dess påverkan på miljön. Men det går inte att komma från att bilen idag är en nödvändighet för väldigt många svenskar. Det kan handla om allt från att hämta och lämna barn på förskola/skola eller i samband med idrottsaktiviteter till att ta sig till och från jobbet, att åka på semester eller att åka på en konsert.

För oss som bor utanför storstädernas möjligheter med bussar, tunnelbana och spårvagnar finns det få eller inga alternativ om man vill leva ett modernt rörligt liv. Bilismen är en nödvändighet – det är lätt att glömma bort när den ena skatten efter den andra diskuteras.

Annons

I en ledare i Ystads Allehanda konstaterar Petter Birgersson att staten är beroende av intäkterna från bilismen: ”Bara koldioxid- energiskatten på bensin ska ge över 18 miljarder kronor till staten i år, övriga oljeprodukter där diesel är merparten ska ge ytterligare 30 miljarder kronor. Moms oräknat. Fordonsskatt ger 16 miljarder kronor, trängselskatter och vägavgifter över 4 miljarder kronor, skatt på trafikförsäkring 3 miljarder kronor. Tillsammans blir det drygt 70 miljarder kronor”.

I dagarna lanserades ett nytt förslag. Det är bland andra IVL Svenska Miljöinstitutet och Chalmers som tycker att det borde införas en kilometerskatt på bilkörande.

Kilometerskatten skulle innebära att bilisterna betalar skatt för varje körd kilometer och samtidigt sänks skatten på bensin och diesel. Förslaget är att den som kör i en storstad ska betala fem kronor milen. För småstäder och stora vägar räknar man med en krona milen medan landsbygden skulle klara sig undan med en drivmedelsskatt.

Det kan ju tyckas rimligt att man betalar för de vägar man nyttjar. En avgift på Ölandsbron har ju varit föremål för diskussion då och då, precis som diskussionen om en avgift för turistnätter. Men å andra sidan betalar vi ju redan för landets vägunderhåll via skattsedeln.

En viktig fråga kring en kilometerskatt handlar om den personliga integriteten. Ett GPS-system ska användas för att se hur långt bilen kör för att kunna ta ut rätt skatt. Om förlaget skulle bli verklighet måste myndigheterna säkerställa att integritetsfrågan är löst. Med allt fler digitala betalningar lämnar vi spår hela tiden. En sökning på nätet om en resa till Norge leder till riktad reklam om just det. Men bilen, denna symbol för frihet, ska väl vara just det. Man behöver inte misstro myndigheters ambition, men det har ju hänt förr att känslig data läckt ut.

Kenth JönssonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons