19 ton gift och SD inte så farligt
Visst känns det besynnerligt när 19 ton gift tappas på havets botten utanför Ölands kust och man väljer att inte bärga eländet.
Lite sådär på en höft får vi höra att det bara blir lokalt giftigt och under en viss tidsperiod, men att allt löser sig i vatten. Det är ruggigt när man inser att det hela beror på att en bärgning skulle medföra kostnader som i det här fallet anses vara för stora. Ja, då är det bara för lastfartygen och ansvariga firmor fortsätta att transportera giftigt avfall på ett olämpligt sätt. Hoppsan där trillade en liten container på 19 ton men det gör ingenting, det är bara att skumpa vidare på Östersjöns vatten. Ty ansvaret utkrävs inte, och det sker mitt i miljödebatten som pågår för fullt och där allt fler människor väljer att rösta för miljön.
Fegisar
Om jag vore PR-byrådirektör och tog mig an en kund som Sverigedemokraterna så skulle jag stå för det. Sverigedemokraternas valfilm kommer med största sannolikhet att förbli anonym. Det framgår av branschtidningen Resumés nyhetssajt. Sverigedemokraternas presschef Erik Almqvist ville inte uppge vilka två byråer som partiet slutförhandlar med, men han var villig att erbjuda den reklambyrå som antar sig uppdraget full anonymitet. Av 15 tillfrågade byråer hade 13 tackat nej till uppdraget, vi får väl anta av politiska skäl.
Att lagstadga om att pr- och lobbyfirmor öppet redovisar sina uppdrag ingen bra väg. Men däremot kan reklambranschen själva se till att skapa riktlinjer om hur uppdragen redovisas. Ska vi slå vad om en sak? Jo, den PR-byrå som åtar sig uppdraget att lansera SD inför kommande val kommer att ligga ute på skvallersajterna på internet inom loppet av en vecka. Så snabbt är Skvallersverige. Därför är det smartare, det borde vilken marknadsförare som helst inse, att gå ut och berätta att man tog sig an uppdraget. Och varför. Annars är man bara en liten lort som det så fint heter i bröderna Lejonhjärta.