VisbyBorgholm på 22 timmar
ÖSTERSJÖN
Den 12 juli anlände Briggen Tre Kronor af Stockholm till Borgholm för att närvara vid Victoriadagen. Kronprinsessan Victoria är gudmor för skeppet och dagen efter födelsesdagen gjorde hon och den övriga kungafamiljen en segeltur på Kalmarsunds böljor. Ölandsbladet följde med på resan från Visby till Borgholm, en härlig seglats som bjöd på både friska vindar och sjögång, men också stiltje.
Briggen Tre Kronor, som sjösattes i augusit 2005, har i sommar varit ute på sin jungfrutur i Östersjön, Baltic Sea Tour. Avresan skedde i Stockholm på Nationaldagen, och efter en seglats i österled, till bland annat Helsingfors, Tallinn och Riga anlöpte skeppet Visby där det låg under Almedalsveckan. Där hade det fint sällskap av tre andra segelfartyg; Ostindiefararen Götheborg, Briggen Gerda af Gefle och den åländska tremastskonaren Linden.
Briggen Tre Kronor är upphöjd till amabassadör för Östersjöregionen och har kopplats samman med ”Baltic Sea Future”, ett projekt för handel, ett rent och levande Östersjön, utveckling av ungdomars ledarskap och samarbete över gränserna.
GROV SJÖ
Briggen avseglade från Visby klockan 21 på kvällen och redan på väg ut genom hamninloppet äntrade besättningen riggen för att avbeslå de tio råseglen. Och dessutom sätta jagare, klyvare, förstäng och gaffelsegel på stormasten. Ombord fanns också elever från Nacka gymnasium som under jungfruturen fick lära sig gott sjömanskap.
Utanför hamnen var det ganska grov sjö med vågor upp till tre meter och doppade näsan några gånger. Vinden var sydlig och eftersom fartyget endast kan gå 60 grader mot vind var det inte tal om att sätta kurs direkt mot Ölands norra udde. Det blev istället vattnet utanför Västervik som det första kryssbenet riktades mot.
Farten var dock god, upp till 7,5 knop, men fartygets vertikala rörelser fortplantade sig även till undertecknads mage. Så för att eliminera en annalkande uppkastning var det bara att förflytta sig från akter till midskepps där rörelserna är som minst. Sjösjuka drabbar även erfarna sjömän och två i besättningen syntes luta sig över relingen.
FÖR MASKIN
Frampå morgontimmarna, som bjöd på en fantastisk soluppgång, hade briggen nått fram till kusten i höjd med Gryts skärgård, alltså betydligt längre norrut än planerat. Nu var det dags att slå, samtidigt som vinden började avta.
Och när konturerna av Öland dykt upp visade det sig att man inte vunnit särskilt mycket höjd. Det blev istället att beslå seglen och gå för maskin genom Kalmarsund, ett alternativ som förlagan, briggen Gladan från mitten av 180-talet, inte hade.
Vid Slottsbredans fyr, strax norr om Borgholm, sattes seglen på nytt. Detta för att få en värdig entré in till Borgholms hamn. Men vinden spelade ett spratt, efter att en regnby passerat dog den först ut helt och ändrade sedan riktning till ostlig och seglen fick beslås på nytt.
Väl inne i hamnen väntade en stor folkskara på inre hamnplan och efter en skicklig manövrering i trängseln bland fritidsbåtar låg briggen vid kaj och 22 timmar till sjöss var till ända.
ROLF NILSSON
Fotnot:På hemsidan www.briggentrekronor.sekan man se filmer från Briggen Tre Kronors olika etapper i Östersjön, däribland från den kungliga seglatsen i Borgholm.
Briggen Tre Kronor af Stockholm
Förlaga: Svenska Flottans transport- och övningsbrigg Gladan, sjösatt den 25 juli 1857 i Karlskrona.
Skrov: Längd över allt 35 meter
Förtöjningslängd, inkl bogspröt 45 meter
Längd i vattenlinjen 30 meter
Max bredd 8,25 meter
Max djupgående 3,25 meter
Rigg: Masttoppens höjd över vattnet 29,5 meter
Antal segel 16 st
Beräknad segelyta 735 kvadratmeter
Byggmaterial: Skrov ek
Däck sibirisk lärk
Rigg lärk och furu
Övrigt: Deplacement cirka 330 ton
Bruttodräktighet 191 ton
Dödvikt (lastförmåga) cirka 200 ton
Barlast 93 ton
Maskin Scania 6 cyl diesel 400 hk, miljöcertifierad
Marschfart 8 knop
Besättning 8-12 personer.
Fartygets inredning: Salong med plats för 45 personer, inredd med bekväma bord och soffor
Främre däckshuset med plats för 12 personer i autentisk och elegant skeppsmiljö
Hytter, 5 st, med 16 kojplatser för övernattande gäster.
Kaptenshytt och skans, kan användas för publika ändamål när fartyget ligger vid kaj. Under gång för befäl och besättning.