Nyheter

Total konstupplevelse

Nyheter • Publicerad 27 november 2009

KALMAR

Grafikern Christel Hansson, Göteborg, är den sista i raden av årets utställare på Teatergalleriet. Hon är nära knuten till dockteater som scenograf och har arbetat med Byteatern i många år. Nu är Christel Hansson för första gången gäst i Kalmar som utställare.

Det första man lägger märke till hos Christel Hanssons bildskapande, är hennes renhet i uttrycket. Det har hon tillägnat sig efter lokala studier av det japanska samhället dess konst och kultur vid en stipendieresa 1979.

I Japan är allting skapat för att ge en estetiskt ren och enkelt fungerande form och skapa harmoni i livets alla skeden. Det är en överlevnadsstrategi som bygger på urgamla föreställningar av religiös mysticism. Detta tänkande har bildat skola inom all japansk formgivning. Från den enklaste risskål och ätpinne till de modernaste industriprodukter som Japan exporterar med framgång till västerlandets miljarder brukare av elektronik, bilar, leksaker, osv, osv. Ingenting är omöjligt, tycks det.

Christel Hansson berättar hur man saknade mark för en golfanläggning men åstadkom en lösning som bryter mot alla konventioner, ett tätt nät spändes upp lodrätt mellan husväggarna i en stadsdel och golfspelaren kunde svinga sin klubba och slå bollen upp i luften i stället för ut över ett vidsträckt fält.

Hon beskriver i sin grafik de ultramoderna formspråk som i Japan har uråldriga traditioner, både i musiken och måleriets särpräglade minimalism, som också återfinns i möbelkonst, inredning, kläder och vardagsredskap. Det är till exempel bara tillåtet att åka T-bana med hopfällbara barnvagnar och av utrymmesskäl, av hänsyn till omgivningen, visar man inga känslor, är alltid neutralt vänlig och hövlig mot varandra. Kanske något att ta efter för oss, som är bortskämda med mycket utrymme per capita.

Christel Hansson försöker likt japanerna, överflygla det omöjligas gränser och utnyttjar formen och strukturen, de plana ytorna och leker fram nutid ur urtid också ur den svenska granitklippan i Bohuslän som får lämna sina former, slipade av inlandsisen till skålformer med grafiska tecken. Eller modellen av en forsbåt från Norrland som blivit en metafor.

Begreppet tecken är fascinerande. De japanska skrivtecknen, kalligrafi, målas med pensel och är uttänkta som ett bildspråk som ska hålla mot tiden bilda ett eget universum av begrepp och föreställningar. Laddningarna i tecknen är starka, de är läsbara utan att vara bokstäver, de är urbilder. Av dessa grundsatser har hon skapat överlevande konst.

Christel Hanssons konstnärskap beskriver en skala från det absolut enklaste och mest alldagliga till det utstuderat utsökta. Hon använder papper och annat material för att överbrygga avståndet mellan känsla, estetik och enkelhet. Raffinerat som japanskt bildspråk. Ja, och vackert, levande lyriskt som i dikter av Dag Hammarskjöld.

Utställningen är öppen till och med 12 december.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.