Tjejer är bäst på att blogga
MÖLLSTORP
Världens bloggar domineras av unga tjejer. Och många människor har högre förtroende för en blogg än exempelvis ett företags vd eller traditionell press. Det berättade Ebba von Sydow när hon i Träffpunkt näringslivs regi föreläste om bloggarnas betydelse.
Ebba von Sydow är chefredaktör för veckorevyn.comoch har Sveriges mest lästa journalistiska proffsblogg. Träffpunkt näringsliv vill inspirera öländska ledare att kommunicera utanför Ölands gränser. Den kombinationen resulterade i två fullsatta föreläsningar på Möllstorps krog.
UNGA KVINNOR
I världen startas 1,4 bloggar varje sekund. 90 procent av de som bloggar är under 30 år och av dessa är 60 procent kvinnor.
– En typisk svensk bloggare är en kvinna mellan 16-20 år som bloggar dagligen och själv läser upp till fem bloggar varje dag. De största ämnena är mode och livsstil, säger Ebba von Sydow.
Hon ser också att bloggarna till viss del kan vara en kvinnofälla.
– En av tio bloggare tjänar pengar på sin blogg, genom annonser. Kvinnliga bloggare är inte drivna av att tjäna pengar, de bloggar för att det är socialt och trevligt. Men män över 30 år marknadsför sig själva och prylar för att tjäna pengar.
PÅVERKAR KÖP
Men konsumtion är ändå i fokus för bloggande tjejer. Enligt Ebba von Sydow handlar dessa nämligen dubbelt så mycket som en svensk i genomsnitt.
– Bloggens makt är att den påverkar köp. En av tre bloggare har köpt en vara som följd av att den rekommenderats på en blogg, säger Ebba von Sydow och menar att konsumenter idag värderar trovärdigheten högre hos bloggare än ett företags vd, en pr-person, kändis eller traditionell press.
Hon betonar också att ett företag kan ha nytta av en blogg i många olika situationer.
– När krisen kommer för ett företag kan det få ut information kring det direkt, och slippa gången via gatekeepers eller media.
HITTA BALANSEN
Ebba von Sydow började blogga när hon arbetade på Expressen, och fortsatte när hon tre år senare gick över till Veckorevyn.
– Det var nytt, spännande och kul och allt sådant måste jag testa, säger hon.
Hennes främsta bloggtips är att uppdatera ofta, ha med mycket bilder, hitta sin nisch och våga vara personlig.
Finns det aldrig risk att vara för utelämnande?
– Det är upp till en själv att hitta balansen så att man inte lämnar ut det mest privata. Det är klart att det ibland blir jobbigt. Men jag har testat mig fram och det är ingen katastrof om det någon gång skulle bli för privat.
MALIN MARKLUND
Fotnot:Blogg är ett enkelt informationsflöde av texter och bilder på nätet. Ordet är en förkortning av ”webblogg”.