Annons
Nyheter

Tågnostalgi från våra bygder

Nyheter • Publicerad 19 oktober 2012

Ny bok:

Björn Edman: Kalmar-Torsås järnväg med Ljungbyholm-Karlslunda järnväg (Trafik-Nostalgiska förlaget, 2012, 145 sidor)

Annons

 

Mitt eget starkaste nostalgiska minne från denna järnväg är från en sommardag i slutet av 1940-talet. Jag hade övertalat mina något överbeskyddande föräldrar att få åka själv till Hossmo för att besöka morbror Ruben och moster Siri. Jag for med normalspårjärnvägen från Emmaboda till Kalmar C. Där bytte jag till den smalspåriga Torsåsbanan, vars ändstation låg där den nuvarande bussterminalen ligger. Redan på den tiden tyckte jag att det var något pittoreskt med de små ångloken och vagnarna.

Tåget tuffade ut och passerade viadukten över järnvägen mot Emmaboda och Södra vägen. Sedan var tåget ute på landet. Jag stod ute på den öppna plattformen och kände sommarens dofter blandat med stenkolsröken från loket. Ett oförglömligt minne, som jag säkert delar med många, som var med på den tiden. Det var därför med stor förväntan, som jag öppnade mitt recensionsexemplar av denna bok och började läsa. Jag blev inte besviken.

DE FLESTA ASPEKTERNA

Banors och bibanors historia skildras från anläggning till anläggning.  Har äntligen fått svar på varför tåget aldrig gick direkt till Karlskrona. Det var alltid byte i Torsås. Anledningen var att i Torsås möttes Kalmar-Torsås järnväg och Östra Blekinge järnväg. Olika bolag, men främst olika spårvidd.

Boken ger svar på mycket, som bygdens folk kan ha gått och funderat på. Tyngdpunkten ligger på rullande materiel, stationshus, övriga anläggningar och verksam personal. Lok, vagnar och stationshus är rikligt illustrerat med gamla vykort, men också med inlånade privata fotografier.

De gamla stationshusen och banvaktsstugorna såldes under 1970-talet på auktion. I flera fall berättas om husens fortsatta historia. Detsamma gäller åtskilliga lok och vagnar, varav flera än idag är i bruk på muséiejärnvägar.

POSTEN OFTA SAMLOKALISERAD

Detta gällde i hela landet. När stationen lades ner lades också poststationen ner. Detta kan ha särskilt intresse för frimärkssamlare. Säkert har många i sina gömmor gamla vykort och kuvert med poststämplar från numera nedlagd postkontor i anslutning till de nedlagda järnvägsstationerna. Boken innehåller ett flertal bilder på frimärken stämplade på nedlagda postkontor längs järnvägen.

Bland mycket annat finns rikligt med intervjuer både med före detta anställda, allmänheten från bygden och till och med de som var med och byggde på 1890-talet.

Annons

Ett kapitel handlar om utvecklingsplaner, som aldrig blev av. Många av dessa planer var före sin tid. Till exempel en normalspårig ostkustbana från Karlskrona via Kalmar, Oskarshamn och Västervik och vidare norrut, som dessutom skulle varit elektrifierad. Hade detta genomförts, skulle det idag varit ovärderligt för sydostsverige.

Dokumentationen är riklig både i skrift och bild. En riklig faktakälla att ösa ur inte minst för hembygdsföreningar, skolor och privatpersoner från våra bygder.

MATS GARME

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons